Der findes et hav af virksomheder i Danmark og resten af verdenen. Det er derfor også blevet svært at finde en helt ny og opfindsom idé, som aldrig er blevet set før. Dog betyder dette ikke at det er en dårlig idé, men at der blot kan være flere konkurrenter på markedet. Derfor er det også vigtigt at kunne differentiere sig fra sine konkurrenter, da dette kan have afgørende betydning for din virksomheds succes.
Undersøg konkurrenterne
Noget så enkelt som en god undersøgelse af konkurrenterne er det bedste udgangspunkt, og kan allerede give dig mange af de oplysninger, som du behøver for at adskille dig på markedet. Hvem er dine konkurrenter, og hvor befinder de sig? – både geografisk og positionelt på markedet. Det er også væsentligt at finde ud af hvad der har, som du ikke har og omvendt. På den måde kan du allerede få et overblik, der kan hjælpe dig med at vide hvad der skal fokuseres på. Det vigtigste her er at undgå at kopiere konkurrenterne, selvom at deres metoder måske fungerer. Det kan måske virke fristende, men nøjes med at blive inspireret, og brug ellers tid på at gøre det til dit eget.
Forbrugerne kan også hjælpe dig
Det næste er at undersøge hvad dine forbruger, samt dine konkurrenters forbruger siger om og kræver af jer. For i sidste ende er de den vigtigste medvirken til din succes og konkurrenternes, da det netop er dem der skal benytte jeres ydelser eller produkter. Derfor kan det være relevant at lave en forbrugerundersøgelse, for at høre hvad de helt præcis forventer af din virksomhed. Dette kan måske resultere i at de ønsker noget der minder om eller er det samme som det dine konkurrenter har. Derfor skal man afgøre om man skal tilpasse forespørgslen til sin egen virksomhed, eller om man opfylde de ønsker forbrugerne har, på trods af at de minder om konkurrenternes. ”Kunden har altid ret”-mentaliteten er stadig reel, og forbrugerne kan være afgørende for din virksomheds overlevelse, så tag deres forespørgsler, ros og ris seriøst.
Overvej om en hjemmeside vil hjælpe dig
Da mange i dag benytter internettet til nethandel og til at undersøge virksomheder, kan en professionel hjemmeside måske også være en fordel. Man kan både bruge en website til at sælge sine produkter eller ydelser eller blot benytte det som en informationskilde, hvor forbrugeren kan hente oplysninger. Uanset hvad er designet vigtigt, fordi det kan repræsentere hele ens virksomhed, samt opfordre de besøgende til at kigge nærmere på siden. En god wordpress hjemmeside som er let tilgængelig, men samtidig udtrykker ens virksomheds værdier og visioner er også en god idé, fordi det giver en mulighed for at differentiere sig fra konkurrenterne. Derfor er det også en god idé at gøre brug af eksperter, hvis man ikke selv ved hvordan man laver en professionel hjemmeside. På den måde sikrer man sig at alt på hjemmesiden fungerer optimalt, og ser ud præcis som man ønsker det. En misvissende hjemmeside kan nemlig ligne et dårligt fupnummer, og derfor også have en forkert virkning på de besøgende.