Connect with us

Erhverv

Drømmer du om at blive skiguide?

Published

on

Hvert år er der en lang række unge danskere, der rejser mod enten Alperne eller Norden for at prøve livet som skiguide. Måske er det også en drøm for dig? Mange unge vælger at tage afsted i deres sabbatår efter gymnasiet eller, hvis de har behov for et afbræk fra studielivet / hverdagen herhjemme i Danmark. Et job som skiguide er ikke bare et job, det er et job, der giver oplevelser for livet. Når du er ansat som skiguide får du et job, der giver dig frihed under ansvar, hvoraf du efter 3 – 6 måneder med ski på fødderne vil komme hjem som en stærkere person, både på det personlige- og faglige plan. Og uanset om du elsker at stå på ski eller ej, så kommer langt de fleste hjem med oplevelser for livet, nye venner og et bedre CV, som du kan bruge til at finde drømmejobbet hjemme i Danmark efter skisæsonen.

 

Hvad er mine arbejdsopgaver som skiguide?

Mange har den opfattelse af arbejdet som skiguide udelukkende handler om at stå på ski i de solskinsfyldte alper og feste natten lang, men det er vigtigt at forstå, at det er et travlt job med ansvar. Arbejdet handler grundlæggende om at levere høj service, hvor gæsten er i fokus. Det betyder, at du hver eneste dag skal give gæsterne så få bekymringer som muligt, således de får den skiferie, som de drømmer om. Hvordan dette gøres bedst muligt på din destination, bestemmer du i fællesskab med din arbejdsgiver. Som oftest arbejder man ud fra en ugeplan med aktiviteter.  Aktiviteter kan være alt fra at vise gæster rundt på pisterne til at arrangere forskellige aktiviteter, som aftenudflugter, velkomstmøde, afterski-event m.m.

 

Sådan bliver du skiguide

Hvis du går med drømmen om at blive skiguide, er der flere faktorer, som du skal overveje og tage stilling til. Først og fremmest skal du gøre op med dig selv, hvilken destination, du drømmer. Her skal du gøre op med dig selv, hvilke ting du prioriterer højt. Er det afterskilivet, der trækker? Er det pisterne? Er det vejret? Eller noget helt fjerde? Et godt råd vil være at undersøge, hvor du kan opnå disse ting, eksempelvis om det skal være i Alperne eller Norden. Mange unge vælger at tage til Alperne i Østrig, da det her er mulighed for en kombination af det hele. Måske kan du få dine venner til at tage på skiferie i Østrig med onlineski.dk, hvoraf du kan servicere dem? Dernæst er det en god idé at undersøge forskellige rejseselskaber. En anden ting du bør tage med i dine overvejelser er, hvilke slags gæster, du ønsker at arbejde med. Er det pensionister? Unge? Festglade mennesker? Eller børnefamilier? Valget af dette hænger ligeledes sammen med valg af destination og rejseselskab. Løn er for mange også en vigtig faktor, men ligeså vigtig den er, ligeså svær er den at udtale sig om. Det varierer nemlig meget fra selskab til selskab. Når du søger rejseselskab, er det også vigtigt at undersøge arbejdsvilkår. Nogle rejseselskaber har bedre arbejdsvilkår end andre, hvilket man fra start ligeså godt kan få undersøgt, således du får det bedst mulige udgangspunkt til din drømmeoplevelse.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Erhverv

Brug en vittighed og bryd isen til forretningsmødet

Published

on

Langt de fleste mennesker er lidt generte og kan føle sig ubehageligt tilpas når de skal møde nye mennesker, eller hvis de skal igennem pressede situationer som f.eks. forretningsmøder. Der findes mange måder, hvorpå man kan bryde isen til denne slags møder, konferencer og lignende.

Den bedste måde at bryde isen på, er oftest ved at starte ud med en vittighed eller en sjov kommentar, der passer til det forum man befinder sig i. Humor er én af de ting, der binder folk sammen, da alle mennesker kan grine over noget – det handler blot om at finde ud af, hvad der fungerer.

Til forretningsmøder og konferencer skal man ikke starte med de mest platte vittigheder man kan finde på internettet. Dog kan man sagtens finde en vittighed, der får alle til at grine og derved åbner op for både ens eget humør, men også for andres.

Sådan vælger du den rette vittighed i ethvert forum

Der findes et utal af forskellige vittigheder på internettet – det handler bare om at vide, hvor man finder de bedste. Når du skal bruge en vittighed, er det en god idé at vælge en, der passer til det setting du befinder dig i.

Når man bruger jokes som icebreakers, skal man passe på, at man ikke kommer til at støde nogen undervejs. Derfor bør man udelukke vittigheder, der har specifikke målgrupper, eller minoriteter, som hovedperson.

Man kan sagtens bruge de berømte bar-jokes ved et forretningsmøde, da disse oftest handler om at forhandle om noget. På samme måde kan man bruge en smart og vittig bemærkning om teknik, hvis ens præsentation driller eller at ens papirer falder på gulvet. Det handler om at se sit publikum lidt an inden man blot fortæller en tilfældig vittighed, da andre ofte dømmer på ens intellekt.

Continue Reading

Erhverv

Fortæl din virksomheds historie med visuel identitet

Published

on

Når man skal købe et produkt, så ser man ikke kun på selve produktet – men også på, hvordan og hvem virksomheden er. Derfor er det vigtigt, at kunderne opfatter dig og din virksomhed som troværdig således, at de vælger din virksomhed fremfor konkurrenterne. Den troværdighed kan du blandt andet skabe ved at fokusere på visuel identitet.

Hvad er visuel identitet?

Visuel identitet handler om visuelt at signalere, hvem din virksomhed er og, hvad virksomhedens historie er. Det betyder, at det skal være klart for kunderne, hvad der karakteriserer din virksomhed. Det kan eksempelvis være svaret på følgende spørgsmål:

  • Hvem er I?
  • Hvor vil I hen?
  • Hvilke værdier står I for?
  • Hvordan adskiller I jer fra lignende virksomheder?

Svarene på spørgsmålene kan både besvares i virksomhedens logo, hjemmeside og i den skriftlige kommunikation. Det handler om, at dine nuværende og kommende kunder kan genkende og forstå udtrykket i din visuelle identitet. Det er vigtigt, fordi dine kunder skal have et klart billede af, hvem din virksomhed her, da den så vil fremstå endnu mere troværdig. Det kan hjælpe til, at kunderne i højere grad vil vælge din virksomhed fremfor konkurrenternes.

 

Sådan opnår du en stærk visuel identitet

For at opnå en stærk visuel identitet kan det være godt at fokusere på tre hovedområder, nemlig: logo, hjemmeside og skriftlig kommunikation.

  • Det kan godt betale sig at gennemtænke virksomhedens logo, da det er en stor del af virksomhedens visuelle identitet. Det er vigtigt, at logoet er unikt for virksomheden. Det nytter ikke noget at bruge et tilfældigt symbol eller billede. Derfor kan det være en god idé at få designet et logo professionelt således, at du både er sikker på, at du ikke bryder med nogen ophavsret samtidig med, at du sikrer, at logoet afspejler din virksomhed, både i valget af farve, skrifttype, figurer eller billede. Du kan eksempel få hjælp til at vælge det rigtige logo hos firmaet Wonwon – visuel identitet.
  • Det kan også være en god idé at gøre noget ved din virksomheds hjemmeside. En hjemmeside med dårlig grafik, som ikke har opdateret indhold eller stil, kan godt give et dårligt indtryk af virksomheden. Hjemmesiden er nemlig også en stor del af din virksomheds visuelle identitet. Tænk derfor over, at logo og hjemmesidedesign skal passe sammen, både i valget af farver og skrifttype. Derudover kan det være en god idé, at hjemmesiden udtrykker, hvad der karakteriserer din virksomhed. Det skal forstås sådan, at hvis din virksomhed beskæftiger sig med kreativitet, så skal hjemmesiden være præget af det. Eksempelvis med skæve linjer og former samt masser af farver.
  • Til sidst er det også godt at have den skriftlige kommunikation i orden. Det drejer sig om alt det kommunikation, som din virksomhed udsender. Det er vigtigt, at kunderne kan genkende virksomheden, ligegyldigt om det er et Facebook-opslag eller teksten på hjemmesiden. Derfor skal du holde dig til den samme tone og stil i det du skriver. Derudover skal sproget og grammatikken være i orden, da det ellers hurtigt kan virke uprofessionelt.

Continue Reading

Erhverv

Spar på varmen i din virksomhed med nye vinduer

Published

on

Som ejer af en nystartet virksomhed er der mange ting, man skal tænke på og holde øje med. I starten handler det ofte om at få sat godt gang i virksomheden og få alting op at køre – det er ikke mange, der har øje for de mere langsigtede beslutninger. Det er lidt ærgerligt, da langsigtede beslutninger også er vigtige at tage i opstarten, da de ofte kan være en fordel senere hen.

Sådanne langsigtede beslutninger kan fx være vinduer i virksomhedens bygninger. Gode vinduer betyder en hel del ikke blot i forhold til lys og velvære for ansatte eller besøgende, men også i forhold til, hvor mange penge man skal bruge på varme hver måned.

Besparelse hver måned

Når man kan spare penge på varme med nye vinduer, betyder det en besparelse hver måned, og selvom det ikke virker som mange penge fra måned til måned, er det en stor besparelse i det lange løb. Vinduer har en stor indflydelse på varmetabet i bygninger – der menes, at cirka 7 procent af varmetabet i et gennemsnitshus sker gennem vinduerne, men hvis vinduerne er af ældre dato eller i dårligere stand, kan varmetabet være meget større. Som ny virksomhedsejer kan man kun være interesseret i at spare penge, hvor man kan, for at få økonomien til at hænge sammen i den nye virksomhed.

Energimærkede ruder

Vinduer har energimærker, ligesom man normalvis kender det fra hårde hvidevarer og lignende. Skalaen går fra A til F. Jo højere vinduerne er på skalaen, jo bedre holder de på varmen i bygningen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvor på skalaen de nye vinduer befinder sig, så man ved noget om vinduernes evner til at isolere. Med nye vinduer, der holder bedre på varmen, er der ikke i ligeså høj grad behov for at varme bygningerne op, og det er både bedre for pengepungen, men også for miljøet.

Continue Reading

Populært