Connect with us

Erhverv

Optimér arbejdsprocesserne i dit byggefirma

Published

on

Øg produktiviteten i dit byggefirma og sørg for en velstyret beholdning og spar på ressourcerne de steder hvor der er spild. Du får her nogle ideer til hvordan du hvor du bør optimere processerne i din byggevirksomhed.

Eliminér spild

Det er bedre at have et lille udvalg af ydelser, som I er gode til end at have en lang liste af ydelser, hvor I ikke er stærke på en tredjedel af dem. De processer som har et ringe udbytte bør derfor elimineres. Dette kan også være med til at øge effektiviteten gennem omlægninger af processerne og en reduktion af unødvendige aktiver.

En måde at eliminere spild på, er at sørge for man ikke har for meget værktøj. For store mængder værktøj resulterer i lavere effektivitet. Mange værktøjer kræver for det første meget tid og vedligeholdelse, og det kræver større lagre som også skal styres mere omhyggeligt. Hvis du har flere af det samme stykke værktøj, bliver nogle af disse værktøjer sandsynligvis aldrig brugt, og ligger derfor blot og tager plads. Store lagre er spild når afkastet på investeringen af det er for lav for dig eller dine kunder.

For at øge produktiviteten på byggepladsen kan du blandt andet sørge for at der er et mindre udvalg af værktøjer, at der er en nemmere adgang til det udstyr, som de rent faktisk har brug for på arbejdspladsen, og de bruger dermed mindre tid på at lede blandt gammelt eller defekt værktøj.

Benyt outsourcing

På de arbejdsprocesser hvor I ikke er stærke, kan I med fordel outsource opgaverne til et andet firma. På den måde skuffer I ikke jeres kunder I allerede har lavet et samarbejde med, hvis du har lovet at udføre denne opgave. For eksempel kan du outsource murerarbejdet, og måske også skaffe en lav murerpris til din kunde ved at gøre dette.

Dette vil give jer mere tid til at udføre jeres kernekompetencer samtidig med at I sparer penge på medarbejdere ved at eliminere den ydelse fra jeres serviceudbydelser.

Menneskelige ressourcer

Det er også en mulighed at spare penge på de menneskelige ressourcer. Når du står og skal bruge nogle håndværkere, der kan udføre en opgave for en af dine medarbejdere, der er sygemeldt, på ferie, eller noget lignende, kan det være en idé at hyre nogle billige håndværkere til at udføre vikaropgaver. Dette kan spare dig op til 30 procent på dine faste lønudgifter.

Disse tiltag vil give jer en mere simpel værktøjskasse, både i form af fysisk værktøj, såvel som håndværkere i jeres byggefirma. Det vil forbedre effektiviteten gennem en bedre organisering af jeres ressourcer. Det nedbringer overforbruget og personaletimer, som det tager med at tjekke lageret, samt sparer det jer meget tid og penge i sidste ende.

Continue Reading

Erhverv

Styrk sammenholdet på arbejdspladsen

Published

on

Sammenhold er alfa og omega for en sund virksomhed. Det kan være drivkraften til at yde det ekstra på arbejdspladsen, og derfor er det altså ikke ligegyldigt at prioritere det gode sammenhold og det sociale aspekt blandt kollegaerne.

Brug byen – og skab fælles oplevelser
Driver du virksomhed i Østjylland – nærmere bestemt Horsens-omegn? Fængselsmuseet, det gamle statsfængsel i Horsens, er bestemt et besøg værd og det oplagte udflugtsmål til en firmatur. Her kan man blandt andet komme på rundvisning, og opleve den interaktive museumsoplevelse. Dette skaber en fælles oplevelse blandt kollegaerne, om man har nogle nye ting at snakke om omkring frokostbordet.

Generelt kan det være en god idé at holde sig opdateret omkring den by, som man driver virksomhed fra. En måde at gøre dette på kan være gennem lokalaviser, fx Horsens Netavis. På denne måde kan man stable en tættere kontakt med ens potentielle kunder, og lære målgruppen væsentlig bedre at kende gennem lokalnyheder og hvad, som rører sig i byen.

Den gode kommunikation
Den gode kommunikation er en absolut nødvendighed i enhver sund virksomhedskultur. Den positive energi skal være til stede på arbejdspladsen. Det skal gerne være en virksomhed, som man ser frem til at møde ind til hver morgen, og hvor der ikke driver en dårlig atmosfære rundt i lokalerne.

  • Kommuniker i en god tone – og husk at ros hinanden, når I bemærker et godt stykke arbejde medarbejderen eller kollegaen har foretaget.

  • Hvis man skal give negativ feedback, så gør det gerne ansigt til ansigt. Mailkorrespondancer kan hurtigt misforstås, og man kan ikke aflæse hinandens mimik og ordsprog, som kan lette tonen.

Den gode kommunikation kan give mange positive ting med sig på vejen. Først og fremmest så vil det styrke sammenholdet på arbejdspladsen og give et sundt miljø, som vil styrke motivationen blandt alle medarbejderne.

Continue Reading

Erhverv

Drømmer du om et liv som selvstændig? Sådan kommer du i gang

Published

on

Livet som selvstændig er noget, mange drømmer om. Muligheden for selv at skemalægge sin hverdag, at være sin egen chef og chancen for at stable noget storartet på benene er blot nogle af de ting, du får lov til som selvstændig. Hvis du ønsker at starte din egen virksomhed, er der dog en række ting, du skal vide, hvis du vil få en så god start som muligt.

Skaf den nødvendige kapital

Det kan være rigtig dyrt at starte en virksomhed op fra bunden. Udover at der skal finansieres til selve opstarten, så koster det også penge at drive en virksomhed. Derfor skal du først og fremmest i gang med at skaffe den fornødne kapital.

Langt de fleste sparer op over en længere periode, men mangler du lige det sidste til at finansiere opstarten, så er der en anden mulighed: Lån penge og kom i gang hurtigere. Du skal tænke dig om, inden du tager et erhvervslån. Låner du mere, end du/virksomheden er i stand til at betale tilbage igen, så risikerer din virksomhed blot at gå bankerot. Undersøg derfor altid, om du har andre alternativer – eksempelvis at starte småt ud.

Hvordan ønsker du at distribuere dine produkter?

Nogle ønsker udelukkende at drive en online webshop, hvorfra produkterne kan købes, hvorimod andre foretrækker en fysisk butik. Du kan også kombinere disse to løsninger, hvilket giver dig et større felt at distribuere dine produkter på.

Alliér dig med en forretningspartner

Er du lige sprunget ud som selvstændig, er der mange ting, du skal tage stilling til – og det kan være svært, hvis du står helt alene med det. Du kan med fordel alliere dig med en forretningspartner, du kan sparre med og som tillige kan tage en del af arbejdsbyrden fra dine skuldre af.

Continue Reading

Erhverv

Sådan afholder du en vellykket virtuel konference

Published

on

Det bliver stadigt mere populært at afholde virtuelle konferencer fremfor fysiske. En af grundene er, at du kan samle rigtig mange mennesker fra hele verden med blot få klik. Har du planer om at afholde en virtuel konference inden for den nærmeste fremtid, og vil du gerne være helt sikker på, at konferencen sidder lige i skabet? Så kan du med fordel læse med videre.

Sørg for at elektronikken fungerer

Der er intet værre end en mikrofon, der skratter og piber, eller et videokamera der er af så dårlig kvalitet, at du dårligt nok kan se, hvem du taler sammen med og omvendt. Så inden konferencens start, så bør du sørge for, at elektronikken er opdateret og fungerer optimalt. På den måde kan du mindske chancen for IT-problemer og gener, inden konferencen løber af stablen.

Book et studie i behagelige og professionelle rammer

Har du endnu ikke fundet det perfekte lokale til at danne rammerne om din virtuelle konference? Så kan du overveje at booke et studie. Det giver dig mulighed for at afholde en virtuel konference i professionelle rammer. Du skal blot koncentrere dig om at kommunikere dit budskab fremfor at spekulere over, hvorvidt elektronikken fungerer optimalt. Du kan med fordel vælge et studie med en backstage, hvor du som arrangør samt eventuelle talere kan tilbringe tiden før såvel som efter, at I går online.

Planlæg konferencen nøje med øvrige arrangører og talere

Planlægning er nøglen til et vellykket event, og det gælder især, når konferencen foregår virtuelt. Derfor gør du altså klogt i at planlægge konferencen ned til mindste detalje og notér gerne tidsangivelser på, så du hele tiden kan sikre dig, at konferencen forløber, som den skal. Planen for konferencen skal de øvrige arrangører og talere naturligvis også være en del af, således at alle kender til konferencens forløb.

Continue Reading

Populært