Connect with us

Erhverv

Leder – effektiviser din arbejdsdag

Published

on

Mange mennesker drømmer sikkert om at være mere effektive i deres arbejdsdag, og få mere ud af timerne i døgnet. Men det er lettere sagt end gjort. Ofte ender man med at have travlt med at have travlt, og slet ikke udnytte sin tid eller sine ressourcer optimalt. Læs med her, hvis du vil have et par genveje til en mere effektiv arbejdsdag.

Rekruttering

Det er positivt når der er behov for flere hænder – det betyder nemlig, at virksomheden vokser. Men samtidig kan det være en langvarig proces at ansætte en ny medarbejder, hvorfor det er vigtigt at vælge den rigtige kandidat i første hug. For at sikre at I rekrutterer effektivt og tilmed vælger den rette kandidat, er der flere ting I kan gøre.

Først og fremmest skal I være skarpe på, hvilke kompetencer der er brug for. Hvad er et krav til en ny medarbejder og hvad er en fordel? Jo mere grundig jobbeskrivelsen er, jo lettere er det for alle parter. Det gælder både i forhold til kandidatens kompetencer og til jobbeskrivelsen og arbejdsopgaverne. På den måde er I sikre på at tiltrække de helt rigtige ansøgere, der er kvalificerede til jobbet.

Er I så heldige at I bruger meget tid på rekruttering, kan det betale sig at overlade en stor del af arbejdet til jeres HR-afdeling. Hvor meget og hvordan må I internt afgøre. Er I en mindre virksomhed, der måske ikke har en HR-afdeling, kan I i stedet gøre brug af en HR-virksomhed, som f.eks. Ballisager.com, der kan varetage hele rekrutteringsprocessen for jer.

Uddelegering

En vigtig del af lederrollen er kunne løse sine opgaver gennem sine medarbejdere. Desværre ser man ofte at ledere fejler med at uddelegere – blandt andet ved ikke at give nok ansvar til sine medarbejdere og ved ikke at have tillid nok til dem. For at blive bedre til at uddelegere, skal du først om fremmest indse at du ikke selv kan løse alle opgaver, og at det ikke er meningen. Derfor kan det lige så godt betale sig at klæde dine medarbejdere på til at løse opgaverne helt fra start.

Der er flere ting du kan gøre, for at blive bedre til at uddelegere. Gør op med dig selv hvilke opgaver der skal uddelegeres, og hvilke du selv skal beholde. Herefter skal du finde den rette medarbejder og afklare rammen, så medarbejderen ved hvilke beslutninger der kan træffes med og uden din accept. Afslutningsvis er det vigtigt at lave en opfølgning og give – og modtage – feedback fra din medarbejder.

Sidder du i en stilling, hvor du har lidt for mange kasketter på, og har brug for at uddelegere hele arbejdsområder, kan du benytte Ageras.dk, der både formidler revisorer, bogholdere og advokater.

Observer dig selv

For at optimere din effektivitet, er det vigtigt at du kender dig selv – hvordan arbejder du bedst? Er du typen der nemt kan arbejde i støjet på en kaffebar, har du brug for musik i ørerne eller skal der helst være fuldstændig ro omkring dig? Find ud af hvornår du arbejder bedst, og sig det gerne højt til ledelse og medarbejdere, så du har de bedste forudsætninger.

Herudover handler effektivitet og produktivitet faktisk også om, at holde pauser. En af de største fejl som både ledere og ansatte begår, er at bilde sig selv ind, at der ikke er tid til pauser. Undersøgelser viser nemlig, at pauser er til stor gavn. Find ud af hvor ofte du har brug for pause og hvordan du foretrækker dem – alene eller sammen med andre?

Continue Reading

Erhverv

Styrk sammenholdet på arbejdspladsen

Published

on

Sammenhold er alfa og omega for en sund virksomhed. Det kan være drivkraften til at yde det ekstra på arbejdspladsen, og derfor er det altså ikke ligegyldigt at prioritere det gode sammenhold og det sociale aspekt blandt kollegaerne.

Brug byen – og skab fælles oplevelser
Driver du virksomhed i Østjylland – nærmere bestemt Horsens-omegn? Fængselsmuseet, det gamle statsfængsel i Horsens, er bestemt et besøg værd og det oplagte udflugtsmål til en firmatur. Her kan man blandt andet komme på rundvisning, og opleve den interaktive museumsoplevelse. Dette skaber en fælles oplevelse blandt kollegaerne, om man har nogle nye ting at snakke om omkring frokostbordet.

Generelt kan det være en god idé at holde sig opdateret omkring den by, som man driver virksomhed fra. En måde at gøre dette på kan være gennem lokalaviser, fx Horsens Netavis. På denne måde kan man stable en tættere kontakt med ens potentielle kunder, og lære målgruppen væsentlig bedre at kende gennem lokalnyheder og hvad, som rører sig i byen.

Den gode kommunikation
Den gode kommunikation er en absolut nødvendighed i enhver sund virksomhedskultur. Den positive energi skal være til stede på arbejdspladsen. Det skal gerne være en virksomhed, som man ser frem til at møde ind til hver morgen, og hvor der ikke driver en dårlig atmosfære rundt i lokalerne.

  • Kommuniker i en god tone – og husk at ros hinanden, når I bemærker et godt stykke arbejde medarbejderen eller kollegaen har foretaget.

  • Hvis man skal give negativ feedback, så gør det gerne ansigt til ansigt. Mailkorrespondancer kan hurtigt misforstås, og man kan ikke aflæse hinandens mimik og ordsprog, som kan lette tonen.

Den gode kommunikation kan give mange positive ting med sig på vejen. Først og fremmest så vil det styrke sammenholdet på arbejdspladsen og give et sundt miljø, som vil styrke motivationen blandt alle medarbejderne.

Continue Reading

Erhverv

Drømmer du om et liv som selvstændig? Sådan kommer du i gang

Published

on

Livet som selvstændig er noget, mange drømmer om. Muligheden for selv at skemalægge sin hverdag, at være sin egen chef og chancen for at stable noget storartet på benene er blot nogle af de ting, du får lov til som selvstændig. Hvis du ønsker at starte din egen virksomhed, er der dog en række ting, du skal vide, hvis du vil få en så god start som muligt.

Skaf den nødvendige kapital

Det kan være rigtig dyrt at starte en virksomhed op fra bunden. Udover at der skal finansieres til selve opstarten, så koster det også penge at drive en virksomhed. Derfor skal du først og fremmest i gang med at skaffe den fornødne kapital.

Langt de fleste sparer op over en længere periode, men mangler du lige det sidste til at finansiere opstarten, så er der en anden mulighed: Lån penge og kom i gang hurtigere. Du skal tænke dig om, inden du tager et erhvervslån. Låner du mere, end du/virksomheden er i stand til at betale tilbage igen, så risikerer din virksomhed blot at gå bankerot. Undersøg derfor altid, om du har andre alternativer – eksempelvis at starte småt ud.

Hvordan ønsker du at distribuere dine produkter?

Nogle ønsker udelukkende at drive en online webshop, hvorfra produkterne kan købes, hvorimod andre foretrækker en fysisk butik. Du kan også kombinere disse to løsninger, hvilket giver dig et større felt at distribuere dine produkter på.

Alliér dig med en forretningspartner

Er du lige sprunget ud som selvstændig, er der mange ting, du skal tage stilling til – og det kan være svært, hvis du står helt alene med det. Du kan med fordel alliere dig med en forretningspartner, du kan sparre med og som tillige kan tage en del af arbejdsbyrden fra dine skuldre af.

Continue Reading

Erhverv

Sådan afholder du en vellykket virtuel konference

Published

on

Det bliver stadigt mere populært at afholde virtuelle konferencer fremfor fysiske. En af grundene er, at du kan samle rigtig mange mennesker fra hele verden med blot få klik. Har du planer om at afholde en virtuel konference inden for den nærmeste fremtid, og vil du gerne være helt sikker på, at konferencen sidder lige i skabet? Så kan du med fordel læse med videre.

Sørg for at elektronikken fungerer

Der er intet værre end en mikrofon, der skratter og piber, eller et videokamera der er af så dårlig kvalitet, at du dårligt nok kan se, hvem du taler sammen med og omvendt. Så inden konferencens start, så bør du sørge for, at elektronikken er opdateret og fungerer optimalt. På den måde kan du mindske chancen for IT-problemer og gener, inden konferencen løber af stablen.

Book et studie i behagelige og professionelle rammer

Har du endnu ikke fundet det perfekte lokale til at danne rammerne om din virtuelle konference? Så kan du overveje at booke et studie. Det giver dig mulighed for at afholde en virtuel konference i professionelle rammer. Du skal blot koncentrere dig om at kommunikere dit budskab fremfor at spekulere over, hvorvidt elektronikken fungerer optimalt. Du kan med fordel vælge et studie med en backstage, hvor du som arrangør samt eventuelle talere kan tilbringe tiden før såvel som efter, at I går online.

Planlæg konferencen nøje med øvrige arrangører og talere

Planlægning er nøglen til et vellykket event, og det gælder især, når konferencen foregår virtuelt. Derfor gør du altså klogt i at planlægge konferencen ned til mindste detalje og notér gerne tidsangivelser på, så du hele tiden kan sikre dig, at konferencen forløber, som den skal. Planen for konferencen skal de øvrige arrangører og talere naturligvis også være en del af, således at alle kender til konferencens forløb.

Continue Reading

Populært