Har du styr på dit kontor eller din virksomhed? Hvad skal du bruge til dit hjemmekontor, til dit kontorfællesskab eller til dine ansatte i din virksomhed?
Hvad end det er til dig selv eller til dine ansatte, så er der mange ting, som kan være med til at optimere din arbejdsdag og plads. Vi har et par steps her, som du kan kigge på og (måske) få noget inspiration af.
Er din arbejdsstilling på plads?
Har du alt til dit kontorfællesskab? Der er nødvendighederne, og så er der de der luksusting til kontoret. Faktisk så er der endnu flere kategorier, hvis du virkelig går i dybden med listen. Som hovedregel kommer du langt med et skrivebord, en computer + skærm og en kontorstol. Men hvis vi skal tænke lidt mere på vores medarbejdere og lidt mere luksus, så er listen en del længere.
Det er muligt at finde masser af billige kontormøbler rundt omkring, så du skal bare på jagt. Når det kommer til arbejdsstilling, så er der mange ergonomiske råd, som er værd at følge:
Sørg for at dine redskaber er indstillet til dig. Det vil sige:
-
Sid ordentligt. Fødderne skal være placeret fladt på gulvet, en skammel eller lignende. Vinklen på benene skal være mere en 90 grader, og der skal kunne være en hånd mellem stolesædet og dine knæhaser.
-
Hav aldrig benene over kors, når du sidder og arbejder.
-
Dine arme skal være 90 grader, når du sidder foran dit skrivebord. Hvis dine skuldrer bliver presset opad, så sidder du for lavt i forhold til dit skrivebord, og du risikerer at få smerter i ryggen.
-
Ændre på din skærm så dit hoved følger den naturlige vinkel i din krop.
-
Husk at lægge hænderne ned foran dit tastatur. Når du har dine hænder løftet over tasterne, så er dine muskler yderligere belastet. Dette kan give smerter i underarmen.
-
Har du et hævesænkebord så stil dig op et par gange om dagen.
Med en god kontorstol og et hæve-/sænkebord og så kommer du ret langt.
Udover bedre arbejdsstilling så forbrænder du 0,7 kalorier mere i minuttet, når du står op fremfor, når du sidder ned.
Det er ikke meget i øjeblikket, men når vi tæller sammen hver eneste dag ude efter uge, så kan det hurtigt blive en lille slat til regnskabet.
Har du plads til dine ansatte?
Derudover så er arbejdsmiljøet også altafgørende.
Dette gælder både i forhold til lyset, som skal sørge for, at du kan se hvad, at du laver, udluftningen som skal skabe en god atmosfære og hjælpe med at holde bakterierne og sygdommen væk fra kontoret og hvorvidt at der er gode parkeringsforhold til dine ansatte.
Mangler du plads til dine ansatte eller virksomhed i vækst, så kan du indhente tilbud på asfaltering til nye parkeringspladser eller finde større lokaler, når I ikke længere kan være på kontoret.
Derudover så er det alt afgørende, at dine ansatte kan holde ud at være på arbejdspladsen, og kan fuldføre deres arbejde i et godt arbejdsmiljø-
Det kan være med til at skaffe dig færre sygedage på kontoret. Derudover så er det sociale arbejdsmiljø selvfølgelig også vigtigt. Har dine medarbejdere det godt på kontoret, så er de også tilbøjelige til at give den en ekstra skalle og til at dukke op på jobbet, når de har lyst til at tage en halv sygedag.
Glade medarbejdere er mere motiveret medarbejdere.
Er alt det formelle på plads? Har I styr på regnskabet og momsregistreringerne selv, eller har I måske ansat nogen udefra til alle de praktiske og nødvendige tal.
Kvitteringer, momsregnskab, budgetter og SKAT. Det er kedeligt, det er besværligt og det kan være meget nemt at udskyde, hvis det ikke er din spidskompetence, og hvis du har lidt for mange bolde i luften på jobbet. Men det er desværre rigtig vigtigt, og noget af det eneste, som du ikke har mulighed for at vælge fra.