Connect with us

Erhverv

Dette skal du passe på som selvstændig!

Published

on

Der er mange fald grupper som selvstændig, man skal prøve at holde sig fra. Vi har fundet nogle af dem som kan koste din virksomhed mest, hvis du ikke har helt styr på hvornår, hvordan og hvorledes.

Likviditet

Som selvstændig er der mange fede fordele. Men der er også mange ting man skal passe på med! Det kan se rigtig godt ud på firmakontoen når der står 500.000 kroner på kontoen, men pas på! Når du nu mangler at betale diverse skatter som f.eks. moms! Hvis man bare tager moms regningen af de 500.000 så er du lige blevet 25 procent fattigere. Det er derfor altid vigtigt at du har et ordentligt billede af hvor virksomheden reelt er henne økonomisk. Det er det man kalder bundlinjen. Når alt er trukket fra. Der er mange der laver fejlen og tror at bare fordi der er penge på kontoen, er det ens betydning med, at det er dine penge. Den store fejl er så når man køber en lækker bil eller andet udstyr, uden reelt at have styr på hvad der er på vej ind eller ud. Et tip til hvis du lige står og mangler lidt penge til dine kreditorer, fordi du er kommet til at købe noget du ikke havde råd til, er at gå på pantsat.dk eller en anden pantelåner, og så lave en aftale med dem. På den måde kan du nemt lige få et skud likviditet.

Ansatte

Det ubetinget dyreste for en virksomhed i Danmark er at have ansatte. Derfor er det meget vigtigt at man ikke bare ansætter nye medarbejdere uden virkelig at have arbejde nok til dem! Det gælder også angående likviditeten! Du kan ikke lade være med at give dine ansatte deres løn fordi du ikke lige havde styr på hvornår der kommer penge på kontoen. Der er mange der ikke ved hvor meget det egentlig koster at have en ansat. Men hvis man skal tage nogle gennemsnitlige tal fra Dansk Industri så peger det på, at det koster virksomheden omkring 40 procent mere ind blot det der bliver udbetalt. Dvs. hvis du får 30.000 kroner af din virksomhed har det kostet virksomheden 42.000 kroner.

Markedsføring

I dag er der rigtig mange nemme måder at selv lave markedsføring på. Det kan være du har lavet en lille artikel i den lokale avis. Det kan også være at du tror du bare kan lave en Facebook profil til din virksomhed og at hvis du poster nok ting, så får du nye kunder. Det sidste er et rigtig godt eksempel på hvorfor man bør have en professionel virksomhed til at hjælpe en, da de nye algoritmer fra Facebook gør at det kun er 2% af dine følgere fra en given side, der rent faktisk ser det du poster. Det betyder du SKAL betale for reklamer på Facebook, før det har en effekt, hvilket betyder du skal have lidt mere styr på det, end ved blot at se en video på YouTube. Der er i øvrigt en grund til at der er marketing uddannelser. Det er jo fordi det ikke bare er lige noget man gør. Noget de fleste glemmer er at en markedsførings virksomhed lever af at levere målbare resultater for kunden. Har virksomheden fået et overskud eller ej, ved at investere X penge i markedsføring. Det er det man kalder for ROMI (return of investment)

Continue Reading

Erhverv

Styrk sammenholdet på arbejdspladsen

Published

on

Sammenhold er alfa og omega for en sund virksomhed. Det kan være drivkraften til at yde det ekstra på arbejdspladsen, og derfor er det altså ikke ligegyldigt at prioritere det gode sammenhold og det sociale aspekt blandt kollegaerne.

Brug byen – og skab fælles oplevelser
Driver du virksomhed i Østjylland – nærmere bestemt Horsens-omegn? Fængselsmuseet, det gamle statsfængsel i Horsens, er bestemt et besøg værd og det oplagte udflugtsmål til en firmatur. Her kan man blandt andet komme på rundvisning, og opleve den interaktive museumsoplevelse. Dette skaber en fælles oplevelse blandt kollegaerne, om man har nogle nye ting at snakke om omkring frokostbordet.

Generelt kan det være en god idé at holde sig opdateret omkring den by, som man driver virksomhed fra. En måde at gøre dette på kan være gennem lokalaviser, fx Horsens Netavis. På denne måde kan man stable en tættere kontakt med ens potentielle kunder, og lære målgruppen væsentlig bedre at kende gennem lokalnyheder og hvad, som rører sig i byen.

Den gode kommunikation
Den gode kommunikation er en absolut nødvendighed i enhver sund virksomhedskultur. Den positive energi skal være til stede på arbejdspladsen. Det skal gerne være en virksomhed, som man ser frem til at møde ind til hver morgen, og hvor der ikke driver en dårlig atmosfære rundt i lokalerne.

  • Kommuniker i en god tone – og husk at ros hinanden, når I bemærker et godt stykke arbejde medarbejderen eller kollegaen har foretaget.

  • Hvis man skal give negativ feedback, så gør det gerne ansigt til ansigt. Mailkorrespondancer kan hurtigt misforstås, og man kan ikke aflæse hinandens mimik og ordsprog, som kan lette tonen.

Den gode kommunikation kan give mange positive ting med sig på vejen. Først og fremmest så vil det styrke sammenholdet på arbejdspladsen og give et sundt miljø, som vil styrke motivationen blandt alle medarbejderne.

Continue Reading

Erhverv

Drømmer du om et liv som selvstændig? Sådan kommer du i gang

Published

on

Livet som selvstændig er noget, mange drømmer om. Muligheden for selv at skemalægge sin hverdag, at være sin egen chef og chancen for at stable noget storartet på benene er blot nogle af de ting, du får lov til som selvstændig. Hvis du ønsker at starte din egen virksomhed, er der dog en række ting, du skal vide, hvis du vil få en så god start som muligt.

Skaf den nødvendige kapital

Det kan være rigtig dyrt at starte en virksomhed op fra bunden. Udover at der skal finansieres til selve opstarten, så koster det også penge at drive en virksomhed. Derfor skal du først og fremmest i gang med at skaffe den fornødne kapital.

Langt de fleste sparer op over en længere periode, men mangler du lige det sidste til at finansiere opstarten, så er der en anden mulighed: Lån penge og kom i gang hurtigere. Du skal tænke dig om, inden du tager et erhvervslån. Låner du mere, end du/virksomheden er i stand til at betale tilbage igen, så risikerer din virksomhed blot at gå bankerot. Undersøg derfor altid, om du har andre alternativer – eksempelvis at starte småt ud.

Hvordan ønsker du at distribuere dine produkter?

Nogle ønsker udelukkende at drive en online webshop, hvorfra produkterne kan købes, hvorimod andre foretrækker en fysisk butik. Du kan også kombinere disse to løsninger, hvilket giver dig et større felt at distribuere dine produkter på.

Alliér dig med en forretningspartner

Er du lige sprunget ud som selvstændig, er der mange ting, du skal tage stilling til – og det kan være svært, hvis du står helt alene med det. Du kan med fordel alliere dig med en forretningspartner, du kan sparre med og som tillige kan tage en del af arbejdsbyrden fra dine skuldre af.

Continue Reading

Erhverv

Sådan afholder du en vellykket virtuel konference

Published

on

Det bliver stadigt mere populært at afholde virtuelle konferencer fremfor fysiske. En af grundene er, at du kan samle rigtig mange mennesker fra hele verden med blot få klik. Har du planer om at afholde en virtuel konference inden for den nærmeste fremtid, og vil du gerne være helt sikker på, at konferencen sidder lige i skabet? Så kan du med fordel læse med videre.

Sørg for at elektronikken fungerer

Der er intet værre end en mikrofon, der skratter og piber, eller et videokamera der er af så dårlig kvalitet, at du dårligt nok kan se, hvem du taler sammen med og omvendt. Så inden konferencens start, så bør du sørge for, at elektronikken er opdateret og fungerer optimalt. På den måde kan du mindske chancen for IT-problemer og gener, inden konferencen løber af stablen.

Book et studie i behagelige og professionelle rammer

Har du endnu ikke fundet det perfekte lokale til at danne rammerne om din virtuelle konference? Så kan du overveje at booke et studie. Det giver dig mulighed for at afholde en virtuel konference i professionelle rammer. Du skal blot koncentrere dig om at kommunikere dit budskab fremfor at spekulere over, hvorvidt elektronikken fungerer optimalt. Du kan med fordel vælge et studie med en backstage, hvor du som arrangør samt eventuelle talere kan tilbringe tiden før såvel som efter, at I går online.

Planlæg konferencen nøje med øvrige arrangører og talere

Planlægning er nøglen til et vellykket event, og det gælder især, når konferencen foregår virtuelt. Derfor gør du altså klogt i at planlægge konferencen ned til mindste detalje og notér gerne tidsangivelser på, så du hele tiden kan sikre dig, at konferencen forløber, som den skal. Planen for konferencen skal de øvrige arrangører og talere naturligvis også være en del af, således at alle kender til konferencens forløb.

Continue Reading

Populært