Det kan til tider være svært at tiltrække den rette arbejdskraft, men der er vigtigere end nogensinde før at sørge for at din virksomhed fremstår som en sund arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø som skaber rammerne for læring og godt samarbejde. Der kan selvfølgelig være andre værdier som virksomheden ligger vægt på, og det er selvfølgelig også vigtigt at fremhæve disse.
Brug dine medarbejdere
Når det kommer til at tiltrække relevant arbejdskraft, arbejdes der med Employer branding. Der findes selvfølgelig rigtig mange måder, hvorpå din virksomhed kan arbejde med netop denne term. Employer branding blev for første gang beskrevet i 1996, som et samlet indtryk en virksomhed giver til potentielle medarbejdere. Det er ikke længere vigtigt for jobsøgende at brande sig selv, for at virksomheden vælger dem til jobbet, men også omvendt så virksomheden modtager relevante ansøgere der har de rette kvalifikationer.
Når der arbejdes med Employer branding, skal det foregå over alle virksomhedens kanaler, dvs. at brandingen både skal foregå over sociale medier, hjemmesiden og gennem jobannoncerne. De sociale medier er perfekte til at vise hvilken virksomhed, hvilke værdier og dine medarbejdere frem til potentielle ansatte. Det kan gøres ved at dine ansatte blogger, viser arrangementer og kurser frem til offentligheden og på den måder viser alle de ting din virksomhed gør for sine medarbejdere. Der findes mange ting virksomheden kan gøre for sin medarbejdere som kan skabe gode oplevelser for dine medarbejdere, det kan f.eks. være tilbud om undervisning hos IBC Kolding, hvor medarbejderne kan få kurser, der vil gavne virksomheden.
Når det gælder virksomhedens hjemmeside, er det en god idé at have en særskilt sektion på siden, der omhandler karrieremulighederne i netop din virksomhed, så den jobsøgende nemt kan se hvilke muligheder der er inden for din virksomhed og hvilke værdier i står for. Det samme gælder når der oprettes jobannoncer, sørg for at beskriv hvordan arbejdsmiljøet ser ud i virksomheden.
Brug de studerende
At brande sin virksomhed som den gode arbejdsplads, bør benyttes som markedsføringen af jeres produkter, og det handler derfor om at være til stede allerede inden jobsøgningen går i gang. Det kan gøres på rigtige mange måder, men en god start er ved at være til stede på diverse videregående uddannelse, gymnasier og HF. Det kan være at det bedst opnås ved at inviterer til virksomhedsbesøg, så eleverne og studerende kan få et indblik i arbejdet der foregår bag dørene. Samtidig er det også nemt at nå ud til elever og studerende ved at deltage i diverse Karriere- og jobmesser, så det er muligt for eleverne at stifte kendskab med din virksomhed og jobmulighederne heri.
Praktikanter er en fremragende måde at tiltrække relevante ansøgere, da det for mange er en mulighed for at skabe en relation med den unge arbejdskraft, og evt. lave ansættelsesaftaler hvis vedkommende præstere godt i denne periode. Der findes rigtig mange studier som benytter sig af praktikperioder, og ofte kan der laves aftaler med disse undervisningssteder, så eleverne kan se jeres praktikopslag på deres intranet så det bliver rigtig nemt at finde relevante praktikanter.
Der er selvfølgelig meget mere til employer branding, men der er her nogle bud på hvordan du kommer godt i gang med at tiltrække den relevante arbejdskraft til din virksomhed, og endda være top-of-mind for nye jobsøgende.