Connect with us

Erhverv

Tiltræk den rigtige arbejdskraft

Published

on

Det kan til tider være svært at tiltrække den rette arbejdskraft, men der er vigtigere end nogensinde før at sørge for at din virksomhed fremstår som en sund arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø som skaber rammerne for læring og godt samarbejde. Der kan selvfølgelig være andre værdier som virksomheden ligger vægt på, og det er selvfølgelig også vigtigt at fremhæve disse.

Brug dine medarbejdere

Når det kommer til at tiltrække relevant arbejdskraft, arbejdes der med Employer branding. Der findes selvfølgelig rigtig mange måder, hvorpå din virksomhed kan arbejde med netop denne term. Employer branding blev for første gang beskrevet i 1996, som et samlet indtryk en virksomhed giver til potentielle medarbejdere. Det er ikke længere vigtigt for jobsøgende at brande sig selv, for at virksomheden vælger dem til jobbet, men også omvendt så virksomheden modtager relevante ansøgere der har de rette kvalifikationer.

Når der arbejdes med Employer branding, skal det foregå over alle virksomhedens kanaler, dvs. at brandingen både skal foregå over sociale medier, hjemmesiden og gennem jobannoncerne. De sociale medier er perfekte til at vise hvilken virksomhed, hvilke værdier og dine medarbejdere frem til potentielle ansatte. Det kan gøres ved at dine ansatte blogger, viser arrangementer og kurser frem til offentligheden og på den måder viser alle de ting din virksomhed gør for sine medarbejdere. Der findes mange ting virksomheden kan gøre for sin medarbejdere som kan skabe gode oplevelser for dine medarbejdere, det kan f.eks. være tilbud om undervisning hos IBC Kolding, hvor medarbejderne kan få kurser, der vil gavne virksomheden.

Når det gælder virksomhedens hjemmeside, er det en god idé at have en særskilt sektion på siden, der omhandler karrieremulighederne i netop din virksomhed, så den jobsøgende nemt kan se hvilke muligheder der er inden for din virksomhed og hvilke værdier i står for. Det samme gælder når der oprettes jobannoncer, sørg for at beskriv hvordan arbejdsmiljøet ser ud i virksomheden.

Brug de studerende

At brande sin virksomhed som den gode arbejdsplads, bør benyttes som markedsføringen af jeres produkter, og det handler derfor om at være til stede allerede inden jobsøgningen går i gang. Det kan gøres på rigtige mange måder, men en god start er ved at være til stede på diverse videregående uddannelse, gymnasier og HF. Det kan være at det bedst opnås ved at inviterer til virksomhedsbesøg, så eleverne og studerende kan få et indblik i arbejdet der foregår bag dørene. Samtidig er det også nemt at nå ud til elever og studerende ved at deltage i diverse Karriere- og jobmesser, så det er muligt for eleverne at stifte kendskab med din virksomhed og jobmulighederne heri.

Praktikanter er en fremragende måde at tiltrække relevante ansøgere, da det for mange er en mulighed for at skabe en relation med den unge arbejdskraft, og evt. lave ansættelsesaftaler hvis vedkommende præstere godt i denne periode. Der findes rigtig mange studier som benytter sig af praktikperioder, og ofte kan der laves aftaler med disse undervisningssteder, så eleverne kan se jeres praktikopslag på deres intranet så det bliver rigtig nemt at finde relevante praktikanter.

Der er selvfølgelig meget mere til employer branding, men der er her nogle bud på hvordan du kommer godt i gang med at tiltrække den relevante arbejdskraft til din virksomhed, og endda være top-of-mind for nye jobsøgende.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Erhverv

Brug en vittighed og bryd isen til forretningsmødet

Published

on

Langt de fleste mennesker er lidt generte og kan føle sig ubehageligt tilpas når de skal møde nye mennesker, eller hvis de skal igennem pressede situationer som f.eks. forretningsmøder. Der findes mange måder, hvorpå man kan bryde isen til denne slags møder, konferencer og lignende.

Den bedste måde at bryde isen på, er oftest ved at starte ud med en vittighed eller en sjov kommentar, der passer til det forum man befinder sig i. Humor er én af de ting, der binder folk sammen, da alle mennesker kan grine over noget – det handler blot om at finde ud af, hvad der fungerer.

Til forretningsmøder og konferencer skal man ikke starte med de mest platte vittigheder man kan finde på internettet. Dog kan man sagtens finde en vittighed, der får alle til at grine og derved åbner op for både ens eget humør, men også for andres.

Sådan vælger du den rette vittighed i ethvert forum

Der findes et utal af forskellige vittigheder på internettet – det handler bare om at vide, hvor man finder de bedste. Når du skal bruge en vittighed, er det en god idé at vælge en, der passer til det setting du befinder dig i.

Når man bruger jokes som icebreakers, skal man passe på, at man ikke kommer til at støde nogen undervejs. Derfor bør man udelukke vittigheder, der har specifikke målgrupper, eller minoriteter, som hovedperson.

Man kan sagtens bruge de berømte bar-jokes ved et forretningsmøde, da disse oftest handler om at forhandle om noget. På samme måde kan man bruge en smart og vittig bemærkning om teknik, hvis ens præsentation driller eller at ens papirer falder på gulvet. Det handler om at se sit publikum lidt an inden man blot fortæller en tilfældig vittighed, da andre ofte dømmer på ens intellekt.

Continue Reading

Erhverv

Fortæl din virksomheds historie med visuel identitet

Published

on

Når man skal købe et produkt, så ser man ikke kun på selve produktet – men også på, hvordan og hvem virksomheden er. Derfor er det vigtigt, at kunderne opfatter dig og din virksomhed som troværdig således, at de vælger din virksomhed fremfor konkurrenterne. Den troværdighed kan du blandt andet skabe ved at fokusere på visuel identitet.

Hvad er visuel identitet?

Visuel identitet handler om visuelt at signalere, hvem din virksomhed er og, hvad virksomhedens historie er. Det betyder, at det skal være klart for kunderne, hvad der karakteriserer din virksomhed. Det kan eksempelvis være svaret på følgende spørgsmål:

  • Hvem er I?
  • Hvor vil I hen?
  • Hvilke værdier står I for?
  • Hvordan adskiller I jer fra lignende virksomheder?

Svarene på spørgsmålene kan både besvares i virksomhedens logo, hjemmeside og i den skriftlige kommunikation. Det handler om, at dine nuværende og kommende kunder kan genkende og forstå udtrykket i din visuelle identitet. Det er vigtigt, fordi dine kunder skal have et klart billede af, hvem din virksomhed her, da den så vil fremstå endnu mere troværdig. Det kan hjælpe til, at kunderne i højere grad vil vælge din virksomhed fremfor konkurrenternes.

 

Sådan opnår du en stærk visuel identitet

For at opnå en stærk visuel identitet kan det være godt at fokusere på tre hovedområder, nemlig: logo, hjemmeside og skriftlig kommunikation.

  • Det kan godt betale sig at gennemtænke virksomhedens logo, da det er en stor del af virksomhedens visuelle identitet. Det er vigtigt, at logoet er unikt for virksomheden. Det nytter ikke noget at bruge et tilfældigt symbol eller billede. Derfor kan det være en god idé at få designet et logo professionelt således, at du både er sikker på, at du ikke bryder med nogen ophavsret samtidig med, at du sikrer, at logoet afspejler din virksomhed, både i valget af farve, skrifttype, figurer eller billede. Du kan eksempel få hjælp til at vælge det rigtige logo hos firmaet Wonwon – visuel identitet.
  • Det kan også være en god idé at gøre noget ved din virksomheds hjemmeside. En hjemmeside med dårlig grafik, som ikke har opdateret indhold eller stil, kan godt give et dårligt indtryk af virksomheden. Hjemmesiden er nemlig også en stor del af din virksomheds visuelle identitet. Tænk derfor over, at logo og hjemmesidedesign skal passe sammen, både i valget af farver og skrifttype. Derudover kan det være en god idé, at hjemmesiden udtrykker, hvad der karakteriserer din virksomhed. Det skal forstås sådan, at hvis din virksomhed beskæftiger sig med kreativitet, så skal hjemmesiden være præget af det. Eksempelvis med skæve linjer og former samt masser af farver.
  • Til sidst er det også godt at have den skriftlige kommunikation i orden. Det drejer sig om alt det kommunikation, som din virksomhed udsender. Det er vigtigt, at kunderne kan genkende virksomheden, ligegyldigt om det er et Facebook-opslag eller teksten på hjemmesiden. Derfor skal du holde dig til den samme tone og stil i det du skriver. Derudover skal sproget og grammatikken være i orden, da det ellers hurtigt kan virke uprofessionelt.

Continue Reading

Erhverv

Spar på varmen i din virksomhed med nye vinduer

Published

on

Som ejer af en nystartet virksomhed er der mange ting, man skal tænke på og holde øje med. I starten handler det ofte om at få sat godt gang i virksomheden og få alting op at køre – det er ikke mange, der har øje for de mere langsigtede beslutninger. Det er lidt ærgerligt, da langsigtede beslutninger også er vigtige at tage i opstarten, da de ofte kan være en fordel senere hen.

Sådanne langsigtede beslutninger kan fx være vinduer i virksomhedens bygninger. Gode vinduer betyder en hel del ikke blot i forhold til lys og velvære for ansatte eller besøgende, men også i forhold til, hvor mange penge man skal bruge på varme hver måned.

Besparelse hver måned

Når man kan spare penge på varme med nye vinduer, betyder det en besparelse hver måned, og selvom det ikke virker som mange penge fra måned til måned, er det en stor besparelse i det lange løb. Vinduer har en stor indflydelse på varmetabet i bygninger – der menes, at cirka 7 procent af varmetabet i et gennemsnitshus sker gennem vinduerne, men hvis vinduerne er af ældre dato eller i dårligere stand, kan varmetabet være meget større. Som ny virksomhedsejer kan man kun være interesseret i at spare penge, hvor man kan, for at få økonomien til at hænge sammen i den nye virksomhed.

Energimærkede ruder

Vinduer har energimærker, ligesom man normalvis kender det fra hårde hvidevarer og lignende. Skalaen går fra A til F. Jo højere vinduerne er på skalaen, jo bedre holder de på varmen i bygningen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvor på skalaen de nye vinduer befinder sig, så man ved noget om vinduernes evner til at isolere. Med nye vinduer, der holder bedre på varmen, er der ikke i ligeså høj grad behov for at varme bygningerne op, og det er både bedre for pengepungen, men også for miljøet.

Continue Reading

Populært