Sponsoreret indhold
Sommeren er ankommet, og de kølige forårsaftener er afløst
af varme sommerdage med temperaturer på over 20 grader. Og det betyder, at
flere og flere danskere forlader hjemmene og bevæger sig ud i det ganske danske
landskab for at nyde naturen eller udnytte de sommerfriske cafe-muligheder, der
er i de danske storbyer.
Men med sommeren og solskin kommer også en adfærdsændring
hos forbrugerne, der kan gøre ondt hos de mange e-handelsplatforme, der er på
internettet – og i artiklen her kigger vi ind i, hvordan det kan påvirke salget
online, at der i Danmark er bedre vejr. Læs med videre og bliv klogere på,
hvordan vejrprognoserne kan være en indikator på, hvordan salget egner sig.
Godt vejr giver mindre salg
En af de ting, man efterhånden ikke kan diskutere længere
er, at solskin giver dårligere salg online. For når solen skinner er der færre,
der tilbringer tiden inde foran en computer eller tablet, og flere der vælger
at lægge elektronikken fra sig og nyde det sommerskønne vejr. Sådan har det
været længe, og selvom man i årevis har diskuteret, om det nu også var netop
vejret, der var årsag til et dalende salg, er man nu blevet enige om, at der er
en sammenhæng.
Det betyder også, at man i specielt Danmark kan forudsætte
et salgsdrop, når sommeren er på vej. For netop det faktum, at sommeren kan
være mild i Danmark, gør også, at det går endnu værre ud over salget, når så
vejret er godt. Og det kan faktisk være katastrofalt for virksomheder, som er
mindre modtagelige overfor fald i salget.
Og det er sådan set ligegyldigt, om man så sælger våddragter
eller stearinlys – salget vil højst sandsynlig blive på påvirket alligevel, og
man kan ikke prøve at omlægge hele salget til produkter, der måske
komplimenterer sommervarmen, for samtlige statistikker viser nemlig, at dette
salg flyttes fra de online butikker til de fysiske, som alligevel ligger ude i områder,
der tillokker folkemængderne, når regn og vind skiftes ud med solskin.
Så i bund og grund er det varme himmelstrøg noget, vi må
acceptere i forbindelse med e-commerce. Og selvom det i langt de fleste
tilfælde ikke er katastrofalt, er det alligevel så mærkbart, at man som
virksomhed bør indregne, at man i perioder med solskin vil få et markant mindre
salg.