Connect with us

Gode råd

Parterapi – hvordan vælger man den rigtige parterapeut?

Published

on

parterapi

Der kan være forskellige årsager til, at I står i en situation, hvor I behøver en parterapeut. Udfordringerne i parforhold er individuelle. Disse kan for eksempel være, at I bider af hinanden i det daglige, at I har forsømt den nære kontakt og nu ikke kan finde tilbage til den, eller at I er helt derude, hvor I vil gå fra hinanden. Eller måske har I en helt anden udfordring.

 

Grundlæggende havner de fleste i situationen, hvor der er brug for parterapi, da de oplever udfordringer i parforholdet, som der findes en løsning på for at kunne forblive sammen og ikke mindst for at få det godt sammen igen.

 

Parterapeutens rolle er at hjælpe jer på rette spor igen. Det sker gennem parterapi, hvor parterapeuten agerer som en slags psykolog for jer. Parterapeuten har også en væsentlig opgave, hvor denne betragter jeres kommunikation og muligvis opfanger misforståelser, som parterapeuten kan gøre jer opmærksomme på. Det kan være med til at give jer en bedre forståelse af hinanden, som kan hjælpe på jeres udfordringer. Du kan læse mere om, hvad parterapi indebærer her.

 

Eftersom der findes mange forskellige par og udfordringer, så er der også forskel på, hvilken parterapeut der vil passe til jer. Det handler meget om den kemi, I og parterapeuten har, samt den tillid, I nærer til parterapeuten. Og så er det klart, at I rent praktisk gerne ser, at I kan finde en parterapeut nær jer. Så hvis I bor i Esbjerg, vil I gerne finde parterapi i Esbjerg, eller hvis I bor i København, vil I gerne finde parterapi i København og så videre.

 

Der er mange udbydere af parterapeuter, så det skulle kunne lade sig gøre at finde en i nærheden. Og ender det med, at der lidt kørsel, må I vurdere, hvor meget I vil ofre for at redde jeres parforhold. Det samme gælder det økonomiske aspekt. Parterapi koster naturligvis penge – men det er ingenting sammenlignet med, hvad I kan få ud af det. For parterapi er en stor hjælp for mange, der er kørt fast. Der er desværre mange, som lader sig skille i dag, fordi de giver for let op. Det kan parterapi være med til at forhindre.

 

I denne artikel vil vi komme med råd til, hvordan du vælger den rigtige parterapeut. Så læs med her.

Det handler om tillid

Det er en stor tillidserklæring til en parterapeut, at I vil fortælle om jeres udfordringer med jeres parforhold. Derfor er det også vigtigt, at I får opbygget en tillid til denne person, så I får mest ud af parterapien. Ærlighed kommer man oftest længst med.

 

I skal være forberedte på, at det kan tage tid at få en tillid opbygget, da det – som i så mange andre tilfælde – kræver, at man kommer til at kende parterapeuten og dennes håndtering af jeres problemer. Det kan også være, at der skal justeres på processen undervejs, hvis I ikke helt føler, at det fungerer. Så må I sammen med parterapeuten tale om dette og finde en måde at løse det på. Husk på, at parterapi er arbejde med mennesker og i sagens natur meget komplekst. Parterapi er ikke en maskine, som “bare” kan reparere jer.

 

Er I uheldige, at parterapeuten slet ikke er imødekommende over for at ændre håndteringen af processen, selvom I efterspørger det, kan det være svært at opbygge en tillid. Og så skal I måske overveje en anden parterapeut. Det vigtigste er, at I er tilpasse, når I går til parterapi. Selvfølgelig med det forbehold at der opstår konflikter mellem jer, for det vil der gøre. Husk også på, at de fleste parterapeuter ved, hvad der virker og ikke virker. Det kan kræve tålmodighed fra jeres side.

 

En ting er sikkert. Alle parterapeuter har tavshedspligt, så samtalens emner vil udelukkende være mellem jer og terapeuten. En stor del af tilliden er sikret der.

 

Troen på parterapeuternes evner til at hjælpe jer er et andet element i opbygningen af tillid. For eksempel er det vigtigt, at denne giver jer plads til at ytre jer, så I ikke oplever, at I bliver afbrudt af parterapeuten. Mange parterapeuter arbejder med, at samtalen skal foregå langsomt, og at man trækker vejret ind imellem, så snakken bliver så konstruktiv som mulig.

Uddannelse og erfaring er begge vigtige

Parterapeuten bør have en vis autoritet, da denne spiller en vigtig rolle for, at I kan genfinde lykke og kærlighed i parforholdet. Derfor er uddannelse selvfølgelig meget vigtigt, idet parterapeuten har et certifikat på, hvad vedkommende taler om. Ligeledes er det en fordel, at parterapeuten indgår i netværk med kollegaer, så denne hele tiden kan udvikle sig og få inspiration fra de andre.

 

Men vi anbefaler, at man ikke alene skal vælge efter parterapeutens uddannelse. Erfaring spiller helt klart også en væsentlig rolle for autoriteten og håndteringen af par. Gennem erfaring er parterapeuten blevet klogere på, hvordan man skal hjælpe forskellige typer par med forskellige typer problemer. Jo mere erfaring jo større er chancen for, at parterapeuten har behandlet et problem, som ligner jeres. Det er en kæmpemæssig fordel. Hvis for eksempel at parterapeuten har haft flere par i parterapi, hvor parterapien har omhandlet utroskab, og parrene er kommet styrket ud af det, er der stor sandsynlighed for, at denne har bedre forudsætninger for at kunne håndtere den problemstilling end en parterapeut, som ikke har erfaring med en sådan problematik.

Valg af metode og fordomme omkring parterapi

Nogle har en forestilling om, at parterapi ikke er noget for dem, fordi de har nogle fordomme om behandlingsformen. På film har I måske set, at der laves mange pædagogiske øvelser, hvor parrene for eksempel skal lægge et tæppe sammen, og det har I svært ved at tage seriøst. For andre er denne type metode måske anvendelig. Så når I skal vælge parterapeut, spiller dennes metodevalg en stor rolle.

 

Dog er der mange parterapeuter, der anvender øvelser, som I skal arbejde med hjemme for at blive bedre til for eksempel at kommunikere sammen. Og vi ved jo alle, at jo mere vi øver, jo bedre bliver det også.

 

Det er vigtigt at forventningsafstemme med parterapeuten. Hvad kan I tage alvorligt, og hvad har I svært ved at tage alvorligt? På den måde får parterapeuten kendskab til jeres barrierer. Så kan det være, at parterapeuten alligevel giver jer nogle lidt specielle øvelser, men I bør også have tiltro til parterapeuten, som ofte ved, hvad han eller hun taler om. Hvis det så ikke synes at have en særlig effekt, må I jo dele det med parterapeuten. Parterapeuten ønsker, ligeså vel som jer, at få parforholdet til at blomstre igen.

 

Nogle parterapeuter vælger også at benytte individuel terapi sideløbende med parterapien. Det kan for eksempel være relevant, hvis den ene partner føler et større problem i relationen end den anden. Og så tør man måske at åbne sig mere op uden at skulle stå til regnskab overfor den anden partner, hvilket kan hjælpe en.

 

Vil I høre mere om, hvad parterapi indebærer, og hvordan det kan hjælpe, kan I høre om det i denne video fra en ekspert i parterapi.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Gode råd

Det kan du bruge tiden på, når du er syg

Published

on

Tiden er over os, hvor de fleste bliver ramt af halsonde, forkølelse eller influenza. Derfor vil man også kunne være nødsaget til at blive hjemme og pleje sig selv.

  1. Sørg for at blive hurtigt rask

Når man ligger syg derhjemme, vil man som regel gøre alt for at blive rask igen. Du kender måske allerede rutinen med at drikke varm te med honning, spise en god suppe til middag og/eller aftensmad, bruge sugetabletter som f.eks. Halls eller Strepsils og drikke vand med citronsaft i. Derudover er det naturligvis en god idé, at få en masse søvn, men det kan også hurtigt blive kedeligt i længden.

  1. Spil lidt på computeren

Brug din gamer laptop til at øve dig lidt, hvis du har overskud til det, imens du er syg. Det kan være en god distraktion for det kedelige ved at være syg. Det kan være, at du gerne vil dygtiggøre dig til at kunne deltage i en e-sportsturnering og derfor lige føler dig nødsaget til, at spille en omgang Fortnite eller det nye Spider Man. Sørg dog for, at du ikke spiller i for lang tid, imens du er syg, da det kan give mere hovedpine.

  1. Lyt til en god podcast

Har du endnu ikke haft tid til at lytte til podcasts, er det især imens du er syg, at der er tid til det. Det kan være, at det lyder kedeligt i dine ører, men der findes et væld af forskellige podcasts, som man kan lytte til. Der findes podcasts til dig, der er interesseret i krimier eller ægte mordhistorier. Derudover findes der podcasts, hvor kendte mennesker bliver interviewet, om deres personlige liv. Der findes også podcasts, der omhandler politiske emner og podcasts, der har fokus på kvinder.

Continue Reading

Gode råd

Se alle de gode tilbud fra Black Friday og Cyber Monday

Published

on

Langt de fleste mennesker ønsker at spare penge, når det er muligt. Det er næsten lige meget, hvad man skal købe, så er det rart at få det til en god pris. Man kan gøre mange ting selv, for at spare så meget så muligt. Man kan eksempelvis starte ugen med at læse diverse tilbudsaviser og derefter lægge en madplan for ugen. På denne måde sikrer man sig de bedste råvarer til den bedste pris, og man undgår de impulskøb, som ofte koster en rigtig rigtig dyrt.

Der er dog også mange, som slet ikke tænker på at spare, når de handler ind i hverdagen. Dette betyder ikke, at de ikke ønsker at spare på mere specielle køb. Dette kan blandt andet ske til Black Friday eller Cyber Monday. Black Friday er oprindeligt en amerikansk tradition, som vi danskere efterhånden tager mere og mere til os. Dagen er kendetegnet med gode tilbud dagen lang. Det kan være på alle mulige forskellige former for varer, som man kan spare penge på. Hvis man er en af dem, som er interesseret i at spare i dagligdagen, så kan man eksempelvis finde tilbud på dagligvarer – eksempelvis mad og drikke. Er man der i mod en af dem, som ønsker at spare på specielle ting, så kan man kigge efter elektronik, tøj, sko og en helt masse andre ting. Der er penge at spare hele vejen rundt, og det gælder blot om at finde de tilbud, som tiltaler en mest.

Tag til Black Friday og Cyber Monday på nettet

For nogle handler det dog ikke kun om at spare penge – det handler også om at spare tid. Det kan være svært for nogle, at finde tid til at gå på shopping og købe alle de gode tilbud, som frister. Derfor er det rigtig smart, at personer som disse, blot kan shoppe online i forbindelse med eksempelvis Cyber Monday. Rigtig mange forhandlere tilbyder nemlig gode tilbud online, og man kan på denne måde shoppe hurtigt og nemt hjemme fra sofaen. Denne løsning er især god for børnefamilier, som ikke har tid og overskud til at bevæge sig ud i menneske mængden på sådanne dage. Det vil nemlig altid være sådan, at der er ekstra mane mennesker i byen, når der er gode tilbud at hente.

Køb gaver til Black Friday og Cyber Monday

Hvis man ikke står og mangler noget til sig selv i forbindelse med de gode tilbudsdage, så kan det være en rigtig god idé at tænke lidt fremad. Julen står eksempelvis lige for døren, da både Black Fredagstilbud 2018 og Cyber Monday altid ligger i november. Det kan altså være en rigtig god idé at begynde at se sig om efter nogle julegaver. På denne måde kan der være rigtig mange penge at spare. Hvis man blot køber to eller tre gaver på tilbud, så har man pludselig råd til meget mere hygge og sjov i forbindelse med juletiden. Dette er ønskværdigt for de fleste.

Continue Reading

Gode råd

Har stressen taget over? Kropsterapi kan hjælpe dig

Published

on

Hvis du er stresset, så vil det inden for kort tid sætte sig i din krop. Det vil vise sig på flere forskellige måder. Mavegener, hovedpine, søvnbesvær og kvalme er bare få at de symptomer, som stress kan medføre. Kropsterapi og berøring kan hjælpe dig lang vej ud af stressen. Læs mere her.

Hvornår er man stresset?

Alle mennesker oplever følelsen af stress før eller siden. Stress er en helt naturlig måde for kroppen at reagere på, og hvis ikke kroppen kunne advare dig om, at noget ikke er som det bør være, så ville vi slet ikke være her i dag. Stress kan nemlig spores helt tilbage til dyreriget, hvor kun den stærkeste overlever. Når du oplever stress, så kæmper eller flygter du. Men hvis aldrig kroppen når at fortælle dig, at du skal tage en beslutning, så er det for sent.

I dag taler man om kortvarig versus langvarig stress. Den kortvarige stress er den vi oplever, når vi bliver sat i en kæmp eller flygt-situation. Det kan være når vi skændes med kæresten, når chefen råber ad dig, når du spilder et glas mælk eller når du bare har for mange arbejdsopgaver på arbejdet i en periode.

Det er okay at føle sig stresset, men de symptomer der følger med, må ikke vare ved. Begynder man at opleve symptomer som søvnbesvær, mavepine, kvalme og tankemylder i en længere periode på over 2 til 3 uger, så bør man reagere prompte. Her er der nemlig tale om langvarig stress – og det kan sætte sig i kroppen, og sætte sig fast.

Den stressede krop

Når du er stresset, vil det først og fremmest gå ud over din hjerterytme og dit energiniveau. Det kan være svært at forstå, hvor seriøst og alvorligt det er, når man først sidder i stress-saksen. Men forestil dig et hjerte der pumper derud af, fordi du er stresset op til en enkelt eksamen. Forestil dig så den selv samme pumpen, fortsætte i flere uger ad gangen. Det er ikke sundt for hverken hjerte eller hjerte, og kan i sidste ende være livsfarligt.

Det samme gælder søvnen. Mange af os kan sagtens klare en lang weekend med to fester i streg, hvor der ikke bliver sovet meget mere end 7 timer sammenlagt. Men holder du denne rytme i flere uger af gangen, så vil din krop, dine organer og din hjerne mangle energi og krudt til at fungere optimalt.

Kropsterapi mod stress

En af de mest effektive måder at modarbejde sin stress, er ved at tale om det man føler og oplever. Italesættelsen af psykiske problemer, er stærkt undervurderet. Igen kan det være svært at indse, når man først sidder i stress-saksen. Men samtale med kæreste, venner, mor, far eller arbejdsgiver kan få selv de største sten til at falde fra hjertet.

Næst efter tale kommer krop. Det er vigtigt at arbejde med sin krop, når man er stresset. Her er Body SDS en af de mest effektive metoder, når det kommer til kropsterapi.

Ved Body SDS vil terapeuten typisk arbejde med åndedrættet. Som stresset har man nemlig en farlig tendens til at holde vejret, selv når man trækker vejret. Det kan resultere i manglende iltning af blod, mangel på luft i lunger og værst af alt en brystkasse og et sæt lunger, der aldrig rigtig får lov at udvide sig og puste ordentligt ud.

Denne type kropsbehandling er generelt effektiv til at opnå bedre kontakt med krop – også selvom du er usikker på, hvorfor din krop reagerer som den gør.

Prioritér et eftersyn af dit helbrede

Hvis du er syg med stress eller anden lidelse, psykisk såvel som fysisk, så er det vigtigt ikke at tøve med behandling. Har du ikke de rette midler til at finansiere et langt behandlingsforløb, så undersøg dine muligheder for at låne penge. Dit helbred er værd at prioritere, også når det kommer til penge.

Vi håber at denne lille guide til stressens symptomer har gjort dig klogere på, hvad stress er, og hvordan du kan arbejde med den onde sygdom via kropsterapi og behandling, som giver dig bedre kontakt til din egen krop og åndedræt.

Continue Reading

Populært