Connect with us

Iværksætter

Når du skal starte egen virksomhed: Sådan sparer du penge i starten

Published

on

Det kan være stressende og uhyggeligt at starte egen virksomhed. Du ved endnu ikke helt, hvor det hele ender henne, men du har dog idéen om, at der er et godt mål i horisonten. Hvis virksomheden fungerer, kan du både få økonomisk uafhængighed, kreativ frihed og muligheden for helt selv at bestemme din fremtidige karriere. Det sværeste punkt i forløbet med egen virksomhed er dog selve oprettelsen og starten, hvor alt skal spille. Et af de største problemer i denne face er de økonomiske. Du har måske satset mange penge på dit projekt, så hvordan sørger du for ikke at gå helt bankerot, imens virksomheden får lov til at gro til en overskudsforretning?

Forslag til besparelser

Der er mange steder at tage fat. Her er nogle forslag til ændringer/justeringer, du allerede kan gå i gang med nu:

  • Hvis din virksomhed kræver adgang til en bil, kan dette at du skal vinke farvel til en stor sjat penge – især hvis du ikke allerede ejer en bil. Her kan det være ideelt at anskaffe en brugt bil. Så kan du komme rundt uden at skulle af med hundredtusinder af kroner. Hvis du har en bil i forvejen, kan du sælge den, få lidt penge, og bruge nogle af dem på en brugt bil. Du kan f.eks. købe en brugt Nissan eller SEAT – de er også billige i længden.
  • Læg et budget, hvor du detaljeret fordeler din økonomi, så du ikke bruger penge på unødvendige ting, og så du har styr på, hvor mange penge du har til rådighed til din virksomhed.
  • Hvis du har en rigtig god idé, kan det være banken er villig til at give dit et lån til din nye virksomhed. Hold dig fra at tage kviklån til virksomheden.
  • Du kan også spørge andre virksomheder/investorer om lån/investeringer.

Continue Reading

Iværksætter

4 gode råd til dig, der vil være selvstændig

Published

on

Som selvstændig består dit arbejde af noget, du er passioneret omkring og tjener penge på. Det kræver, at du har gåpåmod og er viljestærk. Her får du 4 gode råd til, hvordan du får succes som iværksætter.

Når du starter selvstændig virksomhed, er det ofte for at arbejde med noget, du er passioneret omkring, men som samtidig har et kommercielt islæt, så du kan gøre det til en levevej. Det kræver, at du er målrettet og arbejder hårdt, men også at du har styr på de juridiske aspekter af dét at drive en virksomhed eller et selskab.

Herunder får du 4 råd, som du kan følge, hvis du vil have de bedste forudsætninger for at få succes, når du starter som selvstændig.

#1: Sådan opretter du din virksomhed

Det første, du skal overveje, er, hvilken virksomhedstype du vil starte. Generelt er der 5 muligheder, du kan vælge mellem – personligt ejet mindre virksomhed, enkeltmandsvirksomhed, interessentselskab, anpartsselskab eller aktieselskab.

Der er fordele og ulemper ved alle de valgmuligheder, du har, så derfor gælder det om at vælge den virksomhedsform, der giver bedst mening i din situation. Alle kapitalselskaber skal registreres gennem Virk.dk, der er Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Stiftelsesdokument

Når du skal registrere et selskab, skal du bruge et stiftelsesdokument, der oplyser, hvornår selskabet er stiftet, hvem ejerne er, samt hvilken ejerandel de enkelte ejere hver især har. Stifter du en personligt ejet mindre virksomhed eller en enkeltmandsvirksomhed, er der ikke noget krav om, at du skal indsende et stiftelsesdokument.

Vedtægter

Herudover skal der udarbejdes og indsendes et dokument, der beskriver virksomhedens vedtægter. Dokumentet skal indeholde de regler, der gælder for virksomheden, herunder virksomhedens formål og navn, samt hvem der indgår i ledelsen.

Selskabskapital

Når du stifter et anparts- eller aktieselskab, skal kapitalen bekræftes af en revisor, advokat eller en juridiske tjeneste på nettet. Afhængigt af, hvilken selskabsform du har valgt, er der et krav til kapitalindskuddet i virksomheden. Har du stiftet en personligt ejet mindre virksomhed, en enkeltmandsvirksomhed eller et interessentselskab, er der ikke noget krav til startkapital.

#2: Undgå konflikter med en ejeraftale

Er der flere ejere i virksomheden, er det en god idé at oprette en ejeraftale i forbindelse med stiftelsen. Hvis virksomheden har potentiale, får succes og vokser, er det vigtigt, at I på forhånd har taget stilling til juridiske spørgsmål.

I en ejeraftale definerer i ejerskabets fordeling, hvis selskabet skal sælges, eller en ejer ønsker at sælge sine anparter. Der er ikke regler for, hvad en ejeraftale skal indeholde, hvorfor det er en god idé at alliere sig med en advokat, der har speciale i ejeraftaler, så I er sikre på, at den indeholder al nødvendig information.

Læs mere om ejeraftaler hos NEMADVOKAT, hvor du samtidig kan få hjælp til at oprette en ejeraftale online.

#3: Er der behov for en direktørkontrakt?

I visse tilfælde kan det være et lovmæssigt krav, at der bliver udarbejdet en direktørkontrakt. Er direktøren af selskabet samtidig medejer, er det lovpligtigt, at der er en direktørkontrakt.

Denne bestemmer forholdet mellem selve selskabet og direktøren af selskabet. Direktørkontrakten indeholder flere punkter, end hvis der er tale om en almindelig ansættelseskontrakt.

#4: Lav en forretningsplan

Hvis du ønsker at drive en succesfuld virksomhed, er det fornuftigt at udarbejde en forretningsplan, hvori du beskriver mål og delmål for virksomheden. Det er med til at udstikke retningslinjer for, hvordan virksomheden skaber vækst, og hvad succeskriteriet for væksten er.

Det kan være vanskeligt at udarbejde en forretningsplan, før man har stiftet virksomheden, men i mange tilfælde vil det være en god idé, da det skaber et godt udgangspunkt for, hvor virksomheden skal hen. I takt med at forretningen vokser, kan målene op- eller nedjusteres, så de er realistiske i forhold til virksomhedens økonomiske situation.

Continue Reading

Iværksætter

Professionel hjemmeside på en nem måde

Published

on

Det er fedt at se en virksomheds professionelle hjemmeside, der bare springer i øjnene på dig, når du kommer ind på virksomhedens hjemmeside. Du ved bare med det samme, at de har styr på tingene og du finder hurtigt rundt på hjemmesiden.

Men hvordan får du din egen hjemmeside til, at se så flot og professionel ud, uden at skulle fumle med kodning og alt muligt?

Du kan lave en WordPress hjemmeside!

Det er utroligt nemt for dig, at bruge en wordpress hjemmeside. Alt er nærmest stillet op for dig på forhånd. Du kan let skifte farver, temaer, opsætte menuer, skrive tekster og sætte billeder ind på din hjemmeside helt selv.

En wordpress hjemmeside er oplagt for dig som er iværksætter.

Du kan nemt skabe en professionel hjemmeside med WordPress.

Du har mulighed for, at du sikkert og hurtigt kan få din hjemmeside opstillet for dig, klar til brug på dit eget domæne.

Du kan også let oprette en hjemmeside på et wordpress domæne helt uden omkostninger, hvor din hjemmeside f.eks. vil komme til at hedde “ditdomænenavn.wordpress.com”.

Hvis du har du styr på det med opstilling af hjemmesider, kan du nemt og enkelt oprette en wordpress hjemmeside på dit eget købte domæne på egen hånd.

Du behøver ikke at kunne kode!

Noget af det bedste ved at lave en hjemmeside med wordpress er, at du hverken behøver at kunne kode eller være den vilde designer for at skabe dig en hjemmeside der både er flot og ser professionel ud.

Det hele er nemlig stillet op for dig på så en overskuelig måde, at du let kan finde rundt i de forskellige elementer du vil have på din hjemmeside.

35% af de hjemmesider du finder på nettet er lavet i wordpress. De bruges af alt fra små bloggere til store professionelle virksomheder.

Continue Reading

Iværksætter

Gør din iværksætter drøm til virkelighed

Published

on

Har du fundet et hul i markedet og fået idéen på plads, men mangler lige det sidste skub til at realisere det? Der er en del ting man skal huske på når man tager skridtet ud i iværksætterverdenen, og vi samler her nogle af de ting der er væsentlige til starten af processen.  

Virksomhed eller selskab

Det første du skal gøre, er at tage stilling til om du ønsker at oprette en virksomhed eller et selskab.

Hvis du vælger at oprette en virksomhed, kan du gøre det i form af en enkeltmandsvirksomhed (EVS) eller et interessentskab (I/S). Her hæfter du selv for alle virksomhedens forpligtelser og du betaler intet gebyr for oprettelsen.

Disse to selskabstyper er en god måde at starte op som iværksætter eller selvstændig på.

Ønsker du derimod at oprette et selskab, har du begrænset hæftelse, hvor du hæfter for det beløb du ligger i selskabet. Dette kan dette gøres i form af et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S). Ved disse selskabstyper, sættes der langt højere og skrappere krav ved et aktieselskab end et anpartsselskab. Anpartsselskabet er det mest populære at stifte i Danmark. Her er ejerne bedre sikret rent økonomisk end ved enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber, og det kræver samtidig langt mindre i indskud end hos et aktieselskab.

Når du har fundet ud af hvilken selskabstype du vil oprette, kan du få en advokat til at hjælpe dig med processen. Klik her for at se mulighederne for stiftelse af dit selskab eller virksomhed til en fast pris.  

Tilegn dig de nødvendige egenskaber

Det kan skræmme mange at de ikke har forstand på markedsføring, kundeservice, medarbejdere, kodning eller de tilhørende systemer når de skal til at komme i gang. Der er naturligvis ikke råd til at ansætte en masse til at klare disse opgaver i starten, så det er en fordel, hvis man kan klare opgaverne i begyndelsen af processen. Det handler om at lave sine undersøgelser.

Benyt outsourcing

Dog er det ikke realistisk at man kan påtage sig alle opgaver i virksomheden, når den først er oppe og køre. Opgaver lige fra regnskaber og online markedsføring, kan blive klaret bedre og mere effektivt ved at lave et samarbejde med bureauer, bogholdere og konsulenter eller lignende.

Bl.a. har peoplenet.dk specialister indenfor Office 365 og SharePoint, som er ideelt at have styr på fra begyndelsen af din virksomhed. På denne måde kan du lære hvordan du benytter alle egenskaberne i systemerne.

Du skal som iværksætter kende dine begrænsninger og outsource det der vil tage for meget af din tid og fokus væk det der betyder noget i din virksomhed, og det kan skabe stor værdi for din virksomhed i sidste ende.

Ansættelser

Når du skal til at ansætte dine første medarbejdere, er det vigtigt at du prioterer dine ressourcer, så du dermed får ansat lige præcis dem der bærer på kompetencer du ikke selv har, og som vil være med til at drage værdi for din nye virksomhed. Det er derfor væsentligt at bruge lidt tid på at ansætte de helt rigtige mennesker, som passer godt ind både fagligt og personligt. De skal brænde for virksomheden og som deler dit gå-på-mod på at få virksomheden til at vokse.

Vær heller ikke bange for at vælge nogle der har en helt anden personlighedstype end dig. Selvfølgelig til en vis grænse. Det kan være en fordel at få forskellige syn på en problemstilling og du kan netop drage meget nytte af disse forskelligheder.

Continue Reading

Populært