Connect with us

Erhverv

Leder – effektiviser din arbejdsdag

Published

on

Mange mennesker drømmer sikkert om at være mere effektive i deres arbejdsdag, og få mere ud af timerne i døgnet. Men det er lettere sagt end gjort. Ofte ender man med at have travlt med at have travlt, og slet ikke udnytte sin tid eller sine ressourcer optimalt. Læs med her, hvis du vil have et par genveje til en mere effektiv arbejdsdag.

Rekruttering

Det er positivt når der er behov for flere hænder – det betyder nemlig, at virksomheden vokser. Men samtidig kan det være en langvarig proces at ansætte en ny medarbejder, hvorfor det er vigtigt at vælge den rigtige kandidat i første hug. For at sikre at I rekrutterer effektivt og tilmed vælger den rette kandidat, er der flere ting I kan gøre.

Først og fremmest skal I være skarpe på, hvilke kompetencer der er brug for. Hvad er et krav til en ny medarbejder og hvad er en fordel? Jo mere grundig jobbeskrivelsen er, jo lettere er det for alle parter. Det gælder både i forhold til kandidatens kompetencer og til jobbeskrivelsen og arbejdsopgaverne. På den måde er I sikre på at tiltrække de helt rigtige ansøgere, der er kvalificerede til jobbet.

Er I så heldige at I bruger meget tid på rekruttering, kan det betale sig at overlade en stor del af arbejdet til jeres HR-afdeling. Hvor meget og hvordan må I internt afgøre. Er I en mindre virksomhed, der måske ikke har en HR-afdeling, kan I i stedet gøre brug af en HR-virksomhed, som f.eks. Ballisager.com, der kan varetage hele rekrutteringsprocessen for jer.

Uddelegering

En vigtig del af lederrollen er kunne løse sine opgaver gennem sine medarbejdere. Desværre ser man ofte at ledere fejler med at uddelegere – blandt andet ved ikke at give nok ansvar til sine medarbejdere og ved ikke at have tillid nok til dem. For at blive bedre til at uddelegere, skal du først om fremmest indse at du ikke selv kan løse alle opgaver, og at det ikke er meningen. Derfor kan det lige så godt betale sig at klæde dine medarbejdere på til at løse opgaverne helt fra start.

Der er flere ting du kan gøre, for at blive bedre til at uddelegere. Gør op med dig selv hvilke opgaver der skal uddelegeres, og hvilke du selv skal beholde. Herefter skal du finde den rette medarbejder og afklare rammen, så medarbejderen ved hvilke beslutninger der kan træffes med og uden din accept. Afslutningsvis er det vigtigt at lave en opfølgning og give – og modtage – feedback fra din medarbejder.

Sidder du i en stilling, hvor du har lidt for mange kasketter på, og har brug for at uddelegere hele arbejdsområder, kan du benytte Ageras.dk, der både formidler revisorer, bogholdere og advokater.

Observer dig selv

For at optimere din effektivitet, er det vigtigt at du kender dig selv – hvordan arbejder du bedst? Er du typen der nemt kan arbejde i støjet på en kaffebar, har du brug for musik i ørerne eller skal der helst være fuldstændig ro omkring dig? Find ud af hvornår du arbejder bedst, og sig det gerne højt til ledelse og medarbejdere, så du har de bedste forudsætninger.

Herudover handler effektivitet og produktivitet faktisk også om, at holde pauser. En af de største fejl som både ledere og ansatte begår, er at bilde sig selv ind, at der ikke er tid til pauser. Undersøgelser viser nemlig, at pauser er til stor gavn. Find ud af hvor ofte du har brug for pause og hvordan du foretrækker dem – alene eller sammen med andre?

Continue Reading

Erhverv

Sådan sikrer du et sundt arbejdsmiljø

Published

on

Når det kommer til at drive en vellykket arbejdsplads med tilfredse medarbejdere, så er et sundt arbejdsmiljø helt afgørende. Det er nemlig medarbejdernes trivsel, der i sidste ende er med til at skabe grobund for succes for virksomheden. For at skabe tilfredshed blandt medarbejderne, er der en række tiltag, som kan implementeres, eller bestemte faktorer som man kan være mere opmærksom på. Disse ting kan være væsentlige for at motivere medarbejderne til at yde deres bedste på arbejdspladsen.

Vær åben over for feedback

Det er vigtigt, at medarbejderne føler, de har noget at skulle have sagt. Vær derfor lydhør over for om de gør udtryk for bestemte ønsker på arbejdspladsen, som for eksempel bedre Arbejdstøj eller flere sociale arrangementer. På den måde kan medarbejderne få en følelse af, at deres stemme bliver hørt, idet der gives plads til feedback. Det kan eksempelvist også være en god idé at give medarbejderne mulighed for at evaluere deres trivsel regelmæssigt, så der hele tiden er fokus på, at de har de bedste rammer for at arbejde engageret og effektivt.

Glem ikke at rose hinanden

Man kommer langt med ros og positive ord, og det gælder især også på arbejdspladsen. Det er nemlig med til at løfte arbejdsglæden, når man er opringet af positivitet

Continue Reading

Erhverv

Afhold en personaledag, der øger medarbejdernes tilfredshed

Published

on

Personaledage kan være signifikante i forbindelse med driften af et succesfuldt firma. Med splid og overfladiskhed på det daglige kontor, kommer mange firmaer nemlig ikke særlig langt. Medarbejdernes trivsel har en større indflydelse end som så, men den kan forbedres via personaledage med teambuilding.

Find faciliteter, som vil skabe de rette rammer for dagen

Først og fremmest bør faciliteterne for personaledagen være i orden og godkendelsesværdige, for er de tydeligt mangelfulde, kan det smitte af på personalet, fordi det sender et negativt signal om, at samværets betydning ikke tages seriøst og nedprioriteres. Det kan for eksempel være, at I skal afholde en del af dagen på Kaløvig Center, der ligger i Syddjurs Kommune – bliv evt. klogere på nyheder i Syddjurs og Danmark generelt på Syddjurs Netavis. Kaløvig Center er et kursuscenter, der kan lægge lokaler til diverse firmaarrangementer og dermed også en personaledag.

Vær lydhør over for medarbejdernes input

Det er vigtigt at vise sine medarbejdere, at deres stemmer og holdninger spiller en rolle og bliver hørt. Sørg af den grund for ikke at skrive det i glemmebogen, hvis nogle af medarbejderne udtaler sig om ønsker til personaledagen eller kommer med alternative forslag. Dette vil gøre medarbejderne glade og motivere dem til at yde deres bedste på arbejdet, fordi de vil finde det mere retfærdigt at arbejde hårdt, når firmaet viser reel interesse i at være opmærksom på medarbejderne.

Evaluér personaledagen

Det er sjældent, at alle er fuldstændig tilfredse og klapper ellevildt, hvis det handler om et team på mange personer – især hvis det er en af de første gange, at det bliver forsøgt at skabe et bedre medarbejdermiljø på arbejdspladsen. Det vil derfor være gavnligt for alles vedkommende at evaluere personaledagen siden hen for at finde ud af, hvilke ting der fungerede som håbet, og hvilke der udgjorde en negativ faktor og kan forbedres fremover.

Continue Reading

Erhverv

Gå fremtiden sikkert i møde med en datastrategi

Published

on

Der er rigtig mange virksomheder, der overser hvor meget potentiale, der er ved at kunne omdanne sine data til viden og derfor hellere vil undgå de ekstra omkostninger det kræver.

På trods af de ekstraomkostninger der er forbundet med at kortlægge en datastrategi, så er det ikke noget vi vil kunne komme udenom i fremtiden. En datastrategi er med til at sikre at virksomheder får effektiviseret deres arbejdsprocesser og kan finde frem til forbedrings- og optimeringsmuligheder. Derfor bør datastrategien være en helt central rolle for større virksomheder, da det er med til at sikre virksomheders konkurrenceevne i markedet og ikke mindst sikre data i fremtiden.

Viden om data

Det er helt essentielt for succesfulde virksomheder at agere ud fra valide data. Valid data muliggør at virksomhederne kan træffe intelligente beslutninger såsom:

  • Investere i de rigtige markeder
  • Sælge til de rigtige kunder
  • Konkurrere mod de rigtige virksomheder

Ved at have disse indsigter kan virksomheder opnå et større vækstpotentiale, og det er i enhver virksomheds interesse. Beslutingerne træffes baseret på viden, og denne viden opnås ved at have adgang til data. “Hvordan får man så disse data?” Der er flere måder at indsamle data, en af metoderne er at indsamle dem manuelt. Denne metode udføres ved at lave spørgeskemaer og sende dem ud til potentielle interessenter. Andre virksomheder gør også brug af interviews. Denne fremgangsmåde kan være meget ressourcekrævende både økonomisk og tidsmæssigt.

Den anden metode kan dog spare dig for alt det “bøvl”, der er forbundet med at indsamle data. Denne metode går helt enkelt ud på at tage fat i en virksomhed, der allerede indsamler samt tilbyder disse data. Disse firmaer findes der et par stykker af, og det er derfor vigtigt at researche hvilke og hvad disse tilbyder.

Data know how

Dun & Bradstreet er en global virksomhed der i mange år har hjulpet virksomheder med at vækste gennem datadrevne løsninger, de tilbyder bl.a.:

  • Drive effektivitet via data
  • Reducere din risiko ved at håndtere kredit
  • Højne indtægter via identifikation af dine målgrupper

Dun & Bradstreet tilbyder at give dig indsigt i dybdegående, varierende samt præcise business data, der bidrager til data know how, få de 5 råd til data know how her. At have data know how er ensbetydende med at kunne:

  • Investere i de rigtige markeder
  • Sælge til de rigtige kunder
  • Konkurrere mod de rigtige virksomheder

Dun & Bradstreet har via deres virksomhedsdatabase mulighed for at tilbyde dig en helt unik indsigt, så du kan skabe relevante segmenter, der gør jer i stand til at personalisere jeres kundekommunikation. De hjælper virksomheder i hele verden med alt fra:

  • Compliance
  • Salg og marketing
  • Risk og credit
  • CRM og BI
  • Målgruppe og segmentering

Dun & Bradstreet kan hjælpe jer med værdifuld data.

Continue Reading

Populært