Connect with us

Erhverv

Leder – effektiviser din arbejdsdag

Published

on

Mange mennesker drømmer sikkert om at være mere effektive i deres arbejdsdag, og få mere ud af timerne i døgnet. Men det er lettere sagt end gjort. Ofte ender man med at have travlt med at have travlt, og slet ikke udnytte sin tid eller sine ressourcer optimalt. Læs med her, hvis du vil have et par genveje til en mere effektiv arbejdsdag.

Rekruttering

Det er positivt når der er behov for flere hænder – det betyder nemlig, at virksomheden vokser. Men samtidig kan det være en langvarig proces at ansætte en ny medarbejder, hvorfor det er vigtigt at vælge den rigtige kandidat i første hug. For at sikre at I rekrutterer effektivt og tilmed vælger den rette kandidat, er der flere ting I kan gøre.

Først og fremmest skal I være skarpe på, hvilke kompetencer der er brug for. Hvad er et krav til en ny medarbejder og hvad er en fordel? Jo mere grundig jobbeskrivelsen er, jo lettere er det for alle parter. Det gælder både i forhold til kandidatens kompetencer og til jobbeskrivelsen og arbejdsopgaverne. På den måde er I sikre på at tiltrække de helt rigtige ansøgere, der er kvalificerede til jobbet.

Er I så heldige at I bruger meget tid på rekruttering, kan det betale sig at overlade en stor del af arbejdet til jeres HR-afdeling. Hvor meget og hvordan må I internt afgøre. Er I en mindre virksomhed, der måske ikke har en HR-afdeling, kan I i stedet gøre brug af en HR-virksomhed, som f.eks. Ballisager.com, der kan varetage hele rekrutteringsprocessen for jer.

Uddelegering

En vigtig del af lederrollen er kunne løse sine opgaver gennem sine medarbejdere. Desværre ser man ofte at ledere fejler med at uddelegere – blandt andet ved ikke at give nok ansvar til sine medarbejdere og ved ikke at have tillid nok til dem. For at blive bedre til at uddelegere, skal du først om fremmest indse at du ikke selv kan løse alle opgaver, og at det ikke er meningen. Derfor kan det lige så godt betale sig at klæde dine medarbejdere på til at løse opgaverne helt fra start.

Der er flere ting du kan gøre, for at blive bedre til at uddelegere. Gør op med dig selv hvilke opgaver der skal uddelegeres, og hvilke du selv skal beholde. Herefter skal du finde den rette medarbejder og afklare rammen, så medarbejderen ved hvilke beslutninger der kan træffes med og uden din accept. Afslutningsvis er det vigtigt at lave en opfølgning og give – og modtage – feedback fra din medarbejder.

Sidder du i en stilling, hvor du har lidt for mange kasketter på, og har brug for at uddelegere hele arbejdsområder, kan du benytte Ageras.dk, der både formidler revisorer, bogholdere og advokater.

Observer dig selv

For at optimere din effektivitet, er det vigtigt at du kender dig selv – hvordan arbejder du bedst? Er du typen der nemt kan arbejde i støjet på en kaffebar, har du brug for musik i ørerne eller skal der helst være fuldstændig ro omkring dig? Find ud af hvornår du arbejder bedst, og sig det gerne højt til ledelse og medarbejdere, så du har de bedste forudsætninger.

Herudover handler effektivitet og produktivitet faktisk også om, at holde pauser. En af de største fejl som både ledere og ansatte begår, er at bilde sig selv ind, at der ikke er tid til pauser. Undersøgelser viser nemlig, at pauser er til stor gavn. Find ud af hvor ofte du har brug for pause og hvordan du foretrækker dem – alene eller sammen med andre?

Continue Reading

Erhverv

Det rette arbejdsmiljø hjælper på produktiviteten

Published

on

Der findes mange måder at øge din produktivitet på, så din arbejdsdag kan blive mere effektiv. Det kan blandt det ske ved at sørge for at have et godt arbejdsmiljø. På den måde skabes en naturlig og rar atmosfære, og du kan få noget arbejde fra hånden, så du rent faktisk kan holde fri efter fyraften.

Smuk og æstetisk indretning giver dig ro og overblik

En af de vigtigste men også ofte oversete aspekter af et godt arbejdsmiljø handler om indretning. Du har måske før hørt om, at rod kan skabe unødig stress og forvirring, og faktisk er der noget om det. Omgivelser, der lægger op til ryddede og rolige flader, har det derfor med at give positiv indvirkning på dit velvære såvel som din produktivitet.

Der findes mange forskellige måder at indrette kontoret eller arbejdsområdet på bedst mulig vis. Som hovedregel gælder dog, at det skal være overskueligt, enkelt, pænt, og ikke mindst understøtte netop dine arbejdsrutiner. Har du brug for yderligere rådgivning eller hjælp til kontor indretning, er der gode muligheder for dette.

Også atmosfæren imellem kolleger er vigtig

Man kommer næppe udenom, at der er andre ting end blot det indretningsmæssige, der spiller en rolle på arbejdsmiljøet. Også stemning imellem dig og dine kollegaer eller ansatte har en stor indflydelse. Her er det således vigtigt at gøre en indsats for, at der er et åbent miljø, hvor en gensidig respekt er til stede. Er dette ikke allerede tilfældet, kan I med fordel gøre brug af en række forskellige tiltag til at styrke medarbejderbåndet. Det kan være alt fra kageordninger til teambuilding-aktiviteter eller firmafester. Det vil altid være en unik situation for den enkelte arbejdsplads, hvorfor du må se på netop din situation og overveje, hvilke tiltag der kunne hjælpe til at skabe et endnu bedre arbejdsmiljø.

Continue Reading

Erhverv

Gode vaner på arbejdspladsen

Published

on

Hvis du er leder af en virksomhed, er du med til at påvirke, hvilke vaner der skal være en del af den daglige gang på arbejdspladsen. Der er forskellige vaner, der er gode at have på arbejdspladsen, fordi de kan gøre det rarere at være der for alle. Her får du nogle idéer til gode vaner, som du kan overveje at gøre til en større del af hverdagen på din arbejdsplads.

Snak åbent om tingene

Der kan komme rigtig mange gode ting ud af at snakke om tingene. Det er egentlig lige meget, hvad det så handler om. Dine ansatte skal kunne komme til dig som leder og omvendt. Hvis du og dine ansatte og dine ansatte indbyrdes, kan snakke åbent om alt hvad der foregår på arbejdspladsen, vil der kunne komme meget godt ud af det. Hvis nogen er i tvivl om noget, kan det hurtigt blive løst ved at snakke med en anden om det. Du som leder kan være med til at påvirke dette ved at gøre det klart overfor dine ansatte, at de altid kan komme til dig, når de er i tvivl om noget. Der skal være plads til, at alle kan give konstruktiv kritik og ros til hinanden.

Skab bedre hygiejne

Det er altid godt at have så god hygiejne på en arbejdsplads som muligt. Hvis hygiejnen er god, mindsker det også risikoen for sygdom. Det er ikke sikkert, at alle på arbejdspladsen har tid til hele tiden at gå og vaske hænder, så derfor er det rigtig smart at have håndsprit stående rundt omkring. Håndsprit er nemlig et godt supplement til almindelig håndvask. Det er hurtigt og nemt at bruge, når du er midt i en arbejdssituation. Det er lige meget, om du sidder ved et skrivebord eller står ved en maskine. Se udvalget her hos Vestergaard.

Continue Reading

Erhverv

Optimer din klinik og gør dine kunder lykkelige

Published

on

Ligegyldigt om du arbejder som tandlæge eller i skønhedsbranchen, er det vigtigt at have en velfungerende og indbydende klinik, som kunderne kan være trygge ved at besøge. Der skal være styr på hygiejnen, og så er det selvfølgelig en stor bonus, hvis I samtidig kan formå at gøre det hele lidt hyggeligt. Det er ikke alle, som er lige vilde med at tage på klinik, og du kan gøre dem en stor tjeneste ved at sørge for, at jeres udstyr er af den højest mulige standard. I denne guide kan du få idéer til, hvad du kan gøre for at få flere kunder i klinikken.

Til skønhedsklinikken

Klinikudstyr i høj kvalitet kan gøre forskellen mellem en god og dårlig forretning. Hvis du driver skønheds- eller fodklinik, er det derfor vigtigt, at du tænker nøje over virksomhedens inventar. Der skal selvfølgelig være pænt og ordentligt, men det vigtigste er alligevel, at jeres udstyr er i orden. Kunderne skal have rare stole at sidde i, de ansatte skal have ordentlige redskaber og arbejdstøj, og så skal teknikken selvfølgelig også fungere. Udstyr til klinik er en nødvendighed, og det er umuligt at drive forretning uden.

For de ansattes skyld

Udstyret i din klinik skal ikke kun være ordentligt for kundernes skyld. For de ansatte kan det nemlig blive en daglig plage at skulle gå på arbejde et sted, hvor der hverken er styr på sikkerhed eller hygiejne. Det er ikke negleteknikeres opgave at reparere ødelagte massagestole, og det er bestemt ikke optimalt, at medarbejdere bliver syge, fordi der ikke er styr på rengøringen. Et godt rengøringsfirma bør derfor være højt prioriteret, og det er også en god idé at have nogle værnemidler liggende i tilfælde af sygdom. Hvis du samtidig sørger for en velfungerende kaffemaskine, kan du være sikker på at have lykkelige ansatte i lang tid fremover.

Continue Reading

Populært