Connect with us

Erhverv

Kommunikation gennem kroppen

Published

on

Vi kommunikerer på andre måder end ved at åbne munden og lade vores tanker flyde over vores læber. Nogle gange flyder tankerne over, og vi kommer til at sige for meget, og andre gange er der næsten intet, der bliver nævnt. Der er vi som mennesker så komplekse, at vi har mange muligheder for at kommunikere med hinanden. Mange af os bruger kroppen som et ekstra kommunikationsmiddel, når vi ikke helt er klar over, hvad vi skal sige. Kropssprog bruger vi også til at udtrykke os selv. Vi bruger kropssprog når vi f.eks. snakker med en, der taler et andet sprog, og vi lige har glemt, hvad det er, ordet nu hedder på det sprog. Så prøver vi oftest at forklare ordet og supplere med kropssprog.

Kropssprog er en nøgle i kommunikation

Selvom kropssprog er en nøgle i vores kommunikation, er det ikke altid, at nøglen passer ind i det rigtige nøglehul. Kommunikation gennem kropssprog kræver både øvelse og opmærksomhed. Når man bruger kropssprog, er det sammenspildet mellem dine hænder, dine øjne, hvordan du står og hvad der kommer ud af din mund. Alt det og meget mere er et vigtigt element i vores brug af kropssprog. Kropssprog er også en nøgle, da man ikke altid kan høre på nogen, hvordan de har det. Kropssprog kan også bruges som hjælp til at forklare noget, så man sørger for, at alle parter forstår.

En dygtig kommunikatør

For at blive en dygtig kommunikatør, skal kropssprog blive en naturlig del af, hvordan man kommunikerer. Kropssprog indebærer nemlig også udseende, påklædning, dufte og hvordan du bruger dine hænder, når du taler. Det er også, hvordan du bruger dine øjne under en samtale. Alt det er nemlig en del af, hvordan vi forstår og opfatter hinanden. Du kan finde ud af meget mere – og blive bedre til det – i et kursus om kropssprog med Birgitte Dam Jensen.

Continue Reading

Erhverv

Leder – effektiviser din arbejdsdag

Published

on

Mange mennesker drømmer sikkert om at være mere effektive i deres arbejdsdag, og få mere ud af timerne i døgnet. Men det er lettere sagt end gjort. Ofte ender man med at have travlt med at have travlt, og slet ikke udnytte sin tid eller sine ressourcer optimalt. Læs med her, hvis du vil have et par genveje til en mere effektiv arbejdsdag.

Rekruttering

Det er positivt når der er behov for flere hænder – det betyder nemlig, at virksomheden vokser. Men samtidig kan det være en langvarig proces at ansætte en ny medarbejder, hvorfor det er vigtigt at vælge den rigtige kandidat i første hug. For at sikre at I rekrutterer effektivt og tilmed vælger den rette kandidat, er der flere ting I kan gøre.

Først og fremmest skal I være skarpe på, hvilke kompetencer der er brug for. Hvad er et krav til en ny medarbejder og hvad er en fordel? Jo mere grundig jobbeskrivelsen er, jo lettere er det for alle parter. Det gælder både i forhold til kandidatens kompetencer og til jobbeskrivelsen og arbejdsopgaverne. På den måde er I sikre på at tiltrække de helt rigtige ansøgere, der er kvalificerede til jobbet.

Er I så heldige at I bruger meget tid på rekruttering, kan det betale sig at overlade en stor del af arbejdet til jeres HR-afdeling. Hvor meget og hvordan må I internt afgøre. Er I en mindre virksomhed, der måske ikke har en HR-afdeling, kan I i stedet gøre brug af en HR-virksomhed, som f.eks. Ballisager.com, der kan varetage hele rekrutteringsprocessen for jer.

Uddelegering

En vigtig del af lederrollen er kunne løse sine opgaver gennem sine medarbejdere. Desværre ser man ofte at ledere fejler med at uddelegere – blandt andet ved ikke at give nok ansvar til sine medarbejdere og ved ikke at have tillid nok til dem. For at blive bedre til at uddelegere, skal du først om fremmest indse at du ikke selv kan løse alle opgaver, og at det ikke er meningen. Derfor kan det lige så godt betale sig at klæde dine medarbejdere på til at løse opgaverne helt fra start.

Der er flere ting du kan gøre, for at blive bedre til at uddelegere. Gør op med dig selv hvilke opgaver der skal uddelegeres, og hvilke du selv skal beholde. Herefter skal du finde den rette medarbejder og afklare rammen, så medarbejderen ved hvilke beslutninger der kan træffes med og uden din accept. Afslutningsvis er det vigtigt at lave en opfølgning og give – og modtage – feedback fra din medarbejder.

Sidder du i en stilling, hvor du har lidt for mange kasketter på, og har brug for at uddelegere hele arbejdsområder, kan du benytte Ageras.dk, der både formidler revisorer, bogholdere og advokater.

Observer dig selv

For at optimere din effektivitet, er det vigtigt at du kender dig selv – hvordan arbejder du bedst? Er du typen der nemt kan arbejde i støjet på en kaffebar, har du brug for musik i ørerne eller skal der helst være fuldstændig ro omkring dig? Find ud af hvornår du arbejder bedst, og sig det gerne højt til ledelse og medarbejdere, så du har de bedste forudsætninger.

Herudover handler effektivitet og produktivitet faktisk også om, at holde pauser. En af de største fejl som både ledere og ansatte begår, er at bilde sig selv ind, at der ikke er tid til pauser. Undersøgelser viser nemlig, at pauser er til stor gavn. Find ud af hvor ofte du har brug for pause og hvordan du foretrækker dem – alene eller sammen med andre?

Continue Reading

Erhverv

Skab større kendskab til din virksomhed – deltag i en jobmesse

Published

on

Det er en super god idé for virksomheder at deltage i messer. På den måde kan I som virksomhed skabe mere kendskab til jeres produkter, da dette vil fremvises til mange forskellige på én og samme gang. Dette vil derfor få folk til eventuelt at nævne din virksomhed overfor andre og på den måde skabe større og større kendskab. Læs med her for at se hvordan du skal deltage i en messe.

Hvad er en jobmesse?

Det bruges typisk i forbindelse med en begivenhed hvor arbejdsgivere, rekrutteringsfolk og skoler giver informationer om deres arbejdsplads og hvem de er, til potentielle medarbejdere der er interesserede.  Potentielle medarbejdere deltager typisk med intentionen om at give et godt indtryk ved at tale med relevante mennesker fra virksomheden ansigt til ansigt. Virksomheder og arbejdspladser der deltager, opstiller typisk nogle båse, der fungerer som en slags showcase, for det arbejde de laver. Dette giver et hurtigt overblik over, hvad virksomheden står for, og en job- eller karrieremesse giver virksomhederne muligheden for at forklare dybere, hvad de foretager sig og hvilke slags medarbejdere har brug for. De fleste messer tager typisk udgangspunkt i et bestemt emne eller bestemt industri. Dette giver virksomheder mulighed for at målrette efter hvilke type ansøgere de leder efter, fordi de kan vælge strategisk, hvilke messer de deltager i. Det samme gælder for potentielle medarbejdere, der kan tale med flere potentielle arbejdsgivere på én gang.

Vær klar og synlig

Når din virksomhed beslutter sig for at deltage til en messe, er der herefter nogle ting, der gør sig gældende. Det er vigtigt, at virksomheden opstiller en bås, der indfanger essensen af de værdier og produkter som virksomheden arbejder med. Her kan det være en super god idé at undersøge Skiltex. Skiltex udbyder en masse forskellige løsninger indenfor skilte, bannere, displays, rammer og diverse messeudstyr som diske, vægge og lignende. Dette er vigtigt at have styr på, da det både kan hjælpe de deltagende til at genkende din virksomhed og det ser også professionelt ud. Displays og skilte er super vigtige, fordi de netop også fanger modtageres øjne og dette hjælper også folk til at få større kendskab til lige præcis din virksomhed. Derudover er det også vigtigt at have de rette repræsentanter med ude på en messe, så man sikrer at de rigtige informationer, kommer ud på den rigtige måde.

Skab større kendskab

En tilstedeværelse på en messe vil skabe et større kendskab til din virksomhed. Messer er også gode muligheder for virksomheder til at forklare dybere hvad de arbejder med. For eksempel med en virksomhed som Bro-kommunikation. De laver forskellige kommunikationsstrategier til andre virksomheder og uddanner også folk indenfor forskellige områder. Dette vil være en kæmpe fordel for dem at deltage i en messe, da det giver dem muligheden for at forklare, hvad det er de tilbyder. Her har andre virksomheder med konkrete produkter som tøj eller møbler større fordele, fordi disse ikke behøver forklaring eller uddybning. Produkter som disse, behøver kun eksponering til potentielle kunder. Produkter som uddannelse eller arbejdsmuligheder i en virksomhed, kræver mere forklaring.

Fordele og ulemper

Der er både fordele og ulemper ved sådanne messer. Fordelene består hovedsageligt i at messer sætter relevante arbejdsgivere og potentielle medarbejdere sammen. I kraft af at messen typisk har et emne eller en industri, sker det, at arbejdsgivere og ansøgere med tilsvarende behov sættes sammen. Det giver også jer som virksomhed mulighed for at eksponere jer selv noget mere og forklare mere i dybden om hvad I foretager jer. Til gengæld er der en ekstremt tidsbegrænset ramme til sådanne messer. Så ansøgerne har kort tid til at tale med alle dem, de finder interessante og arbejdsgiverne har meget kort tid til at vurdere, hvorvidt der er nogle potentielle medarbejdere i mængden. Overordnet set er der dog meget godt ved at deltage i en sådan messe, så hvis du vil skabe større kendskab til din virksomhed, så venter messerne på dig derude!

Continue Reading

Erhverv

Hav styr på gældende EU-lovgivning

Published

on

Den Europæiske Union har fået en større og større rolle, når det kommer til rettigheder og forpligtelser for virksomheder i medlemslandene. Kravene til produkter bliver i højere og højere grad indskærpet og ensrettet mellem landene, og man har allerede set virksomheder komme i klemme på grund af dette. Derfor kan det være nødvendigt at få gode råd af en jurist, når du f.eks.:

  • Er en nystartet virksomhed

  • Vil til at eksportere til et andet EU-land

  • Vil skabe et nyt produkt, men er i tvivl om lovgivning vedrørende dette

Derudover er der kommet et stigende fokus på miljø og CO2-udledning, og virksomhederne skal derfor i højere grad tage højde for, hvor meget deres produktion belaster miljøet.

Det er dyrt at overtræde lovgivning

Nogle virksomheder er kommet i klemme i forhold til denne lovgivning, og dette har været kostbart for dem, da de har været nødt til at tilbagekalde allerede solgte varer for derefter at enten droppe dem eller ændre dem. Dette kan blive en dyr omgang, og derfor er det en god idé at tale med nogle eksperter, der er sat godt ind i området. Så selvom juridisk rådgivning kan være en dyr omgang, så kan det altså blive noget dyrere, hvis man vælger at udelade det.

Forøgede muligheder

EU’s stigende indflydelse er dog ikke nødvendigvis negativt for danske virksomheder. Det frie marked har gjort, at det er blevet lettere og billigere for virksomheder i medlemslandene at handle med hinanden. Kender man til lovgivning og rettigheder, så ligger der altså store muligheder og venter, hvis man har planer om at eksportere til udlandet. Der ligger nogle store økonomiske fordele og venter, hvis man får den gode idé og kan holde sig inden for gældende rettigheder og forpligtelser.

Continue Reading

Populært