Connect with us

Gode råd

Jalousi – den forbudte følelse og hvordan du slipper af med den

Published

on

Jalousi

Jalousi er helt grundlæggende en følelse, som opstår, når du er bange for at miste noget. De fleste af os har prøvet at være jaloux, og vi ved, at følelsen kan være så intens, at den kan skræmme livet af en.

Hvis du er jaloux, vil du udøve kontrol over eksempelvis din partner og måske begynde at tjekke hans eller hendes mails eller telefon for at finde tegn, som enten kan af- eller bekræfte de tanker, som har sat sig fast i hovedet på dig. Problemet er blot, at du, som er ramt af jalousi ikke nødvendigvis bliver rolig og afmonterer følelsen, blot fordi du finder ro i at vide, at der ikke foregår noget på hverken mail eller telefon.

Jalousifølelsen er ikke kun ødelæggende for dig selv. Det er også en udmagrende kamp for din bedre halvdel, som ikke forstår dine idéer, og på sigt kan det vise sig, at jalousien skræmmer partneren væk. Derfor er det vigtigt, at du lærer at håndtere din jalousi, så du igen kan nå ind til kernen af dig selv og genopbygge et sundt forhold til din partner.

Jalousi er en svær størrelse både at håndtere og beskrive. Sådan er det tit med følelser.

Hvad er følelser?

Når nu du skal til at læse om de mekanikker, som gør sig gældende i forhold til oplevelsen af jalousi og andre følelser, så er det en god idé, hvis vi først kaster et blik på, hvad følelser egentlig er for en størrelse, og hvordan de kan husere i vores sind.

Udover den jaloux følelse, som du kæmper med, så oplever du sikkert dagligt et arsenal af andre følelser eller sindstilstande. Du kan være glad og grinende. Du kan være ked af det og grædende. Alle disse forskellige følelser hænger sammen med vores samspil med verden omkring os. Både de mennesker som vi sådan helt kropsligt omgås hver dag, men også bare tanken om andre mennesker eller situationer der kan afstedkomme følelsesudbrud eller fornemmelser, som gør noget ved os. Du er nødt til at gøre dig det klart, at du som menneske er udstyret med alle disse forskelligartede følelser, som du på bedste vis og efter bedst evne skal håndtere.

Trin på vej mod et liv uden jalousi

Hvis først jalousien har gjort sit indtog, så kan den være svær at slippe af med igen. Mennesket er fra naturens side udstyret med ret fine evner til at bagatellisere følelser og oplevelser, hvor det har været udsat for ting, som ikke har været rare. Denne fortrængningsmekanisme kan beskytte os, men kan på samme tid være skadelig, da vi gennem fortrængning ikke er nødsaget til at tage stilling til denne eller hin følelsesmæssige problemstilling. Derfor skal du hele tiden være opmærksom på, om du får taget hånd om dine følelser. Det gælder de positive følelser såvel som de negative.

I det følgende vil vi prøve at hjælpe dig til at finde en måde, hvorpå du kan blive bedre til at håndtere de følelser, som i sidste ende fører til jalousien. Det viser sig nemlig tit og ofte, at du udsætter dig selv for en lang række af automatiserede tankemønstre. Disse tankemønstre kan opstå så spontant og reelt uden advarsel, hvorfor du bør rette din opmærksomhed mod de mekanismer, som ligger til grund for de følelser og den jalousi, som du udsætter dig selv og din partner for.

Du skal erkende, at du føler jalousi

Vi er ganske klar over, at selve erkendelsen af at føle jalousi er tabubelagt. Derfor vil du måske bruge lang tid på at prøve at overbevise dig selv om, at dine tanker om din mand eller kone ikke har noget at gøre med jalousi. Men hvordan afgør du, om dine følelser er af den jaloux art, eller om de blot er udtryk for almindelig sund skepsis?

Det er selvfølgelig en svær opgave, men du kan prøve med denne tilgang, når du vil afgøre, om du er jaloux. Vi går alle dagligt rundt og føler mange forskellige følelser. For eksempel glæde eller sorg. Hvis vi kigger nærmere på glæde, så er du i langt de fleste tilfælde klar over, hvilken begivenhed der har udløst følelsen af glæde. Du er med andre ord i stand til via ordinær rationel tankegang at genskabe den rækkefølge af begivenheder, som har gjort dig glade. For eksempel at du har fået en buket blomster af din mand.

Denne rationelle eller fornuftsmæssige tankegang, som du gør brug af i eksemplet fra ovenstående, skal du implementere i din tankegang, når du skal erkende og identificere jalousi. Da jalousi er tabubelagt, vil du med alle kræfter forsøge at bortforklare følelsen og eventuelt forklare den med hændelser, som du før i tiden har været udsat for. Erkendelsen af jalousien sker i det øjeblik, hvor du kan sætte ord på den eller de ting, som fører til, at du optrapper en indre og ydre konflikt, uden at du med din fornuft kan forklare det.

Jalousi er ikke en logisk størrelse, men tit skabt af tanker som ikke har hold i virkeligheden, hvorfor følelsen også danner grobund for langvarige konflikter mennesker imellem, da den part som er udsat for jalousien ikke kan genkende eller vedkende sig problemerne.

Du skal finde ud af, hvorfor du føler jalousi

Vi har alle været udsat for følelsesmæssige ubehageligheder, som i større eller mindre grad er med til at forme vores følelsesliv. Freud sagde, at der var to forskellige slags former for jalousi. Den konkurrerende jalousi og den projicerende jalousi.

Førstnævnte er, ifølge Freud, den der opstår, når du udsættes for et tab af kærlighed, og den er i sit væsen ganske almindelig – om end følelsen stadig er ubehagelig.

Den projicerende jalousi er af en ganske anden art. Her handler det om, at du selv går rundt og har “forbudte” følelser, som du da projicerer eller overfører til din partner. Måske er du betaget af en anden mand eller kvinde og i din søgen efter en måde at håndtere det på, tillægger du din partner de samme følelser og motiver, som du selv har.

Som et lille aber dabei og til illustration af jalousiens stilling i samfundet opfattes jalousi som en formildende omstændighed ved kriminelle handlinger i Frankrig – en såkaldt crime passionelle.

Nu kan man så spørge sig selv, hvorfor vi skal bruge tid på Freuds opfattelse af jalousi. Det hænger sammen med, at det er lykkedes for Freud at skabe en klar distinktion mellem netop de to forskellige måder, som jalousi kan opstå på i sindet. Du kan så spørge dig selv, om du er udsat for den ene eller den anden. Er du altså jaloux, fordi du er bange for, at din partner ser en anden – eller er du jaloux, fordi du selv ikke har rent mel i posen og derfor overfører dine følelser til din partner?

Er det sidstnævnte, som er på spil, så må du i første omgang kigge på dig selv og finde ud af, hvor du står i forhold til din partner. Er du forelsket i en anden? Eller er der andre grunde til, at du føler dig tiltrukket af noget, som dit rationelle jeg fortæller dig, at du skal holde fingrene fra? Hvis du ikke tager hånd om det, så vil du – ifølge Freud – netop bruge dine kræfter på at tillægge din partner dine motiver. Det er langt fra en holdbar situation.

Taler vi i stedet om den konkurrerende jalousi, så må du finde ud af, om din jalousi er velbegrundet eller ej. Når du skal hjælpes til at håndtere den følelse, så giver det bestemt også mening at medgive, at følelsen jo reelt kan dække over faktiske forhold, hvor du er udsat for et eller andet svigt, som du instinktivt har fået øjnene op for. Ved udsættelsen for et tab af kærlighed så er det relativt let at sætte ord på, hvorfor du føler jalousi.

Er du derimod jaloux uden grund, så er vi tilbage ved det faktum, at du bliver nødt til – helt lavpraktisk – at undersøge hvorfor du får den følelse. I næste afsnit vil vi hjælpe dig med at undersøge, hvad du kan gøre ved din jalousi. Og i særdeleshed den jalousi som rationelt set er ubegrundet.

Du skal gøre noget ved din jalousi

Vi er godt klar over, at det er lettere sagt end gjort. Følelseslivet lader sig desværre ikke sådan diktere, hvorfor du er nødt til at gå systematisk til værks, hvis du ønsker at blive bedre til at håndtere disse jaloux følelser.

Efter erkendelsen af at du føler dig jaloux, og du på samme tid har fundet ud af, at du er nødt til at gøre noget ved det, så kan du benytte dig af en slags trin-raket, hvor hvert trin hjælper dig til at slippe af med jalousien – men samtidigt også sætter dig i stand til at håndtere jalousien på en konstruktiv måde.

  1. Indrøm både overfor dig selv og din partner, at du er jaloux i øjeblikket
  2. Vær ansvarsfuld – det vil sige, at du aktivt skal arbejde på at gøre noget ved jalousien
  3. Skriv ned, hvornår og ikke mindst, hvilke oplevelser der trigger jalousien
  4. Husk, at du skal skelne mellem den jalousi, som er altfortærende og ødelæggende, og den jalousi som opstår spontant og hurtigt forsvinder igen. For eksempel hvis du ser, at en mand eller kvinde er interesseret i din partner
  5. Sørg for, at I snakker om jeres grænser – det viser sig altid, at menneskers opfattelse af hvad, der er rimeligt i et forhold, varierer

Jalousi er en normal følelse

Vi har i denne artikel gjort meget ud af at forklare jalousiens væsen for på den måde at hjælpe dig til en forståelse af den. Du skal huske dig selv på, at jalousi også er en normal følelse, og at du ikke behøver at skynde dig til psykolog, fordi du er bange for at miste din mand eller kone. Når jalousien derimod overtager dit liv, og du har svært ved at tænke på andet, så skal dine advarselslamper lyse.

Et af livets grundvilkår er netop dette, at livet er sart, og at menneskets følelsesliv kan være en rutsjetur. Livet bliver dog en gang imellem lettere at være i, hvis du gør dig tanker om, hvordan du bedst håndterer de følelser, som det byder dig. Men alt i alt er jalousi en følelse, som du kan arbejde dig ud af – både alene men i særdeleshed også sammen med din partner eller eventuelt en psykolog.

Continue Reading

Gode råd

Gode råd til hvordan du forbedrer din nattesøvn

Published

on

Rullegardiner i København, er om aftenen ved nattetid et ganske almindeligt syn når du passerer forbi vinduerne. Dette skyldes at langt størstedelen af menneskerne i København, har fundet frem til den simple sandhed som kan hjælpe dem til en bedre nattesøvn, hvilket er, at det i en by hvor lyset altid skinner, er vigtigere end nogensinde at få skabt de bedste søvnbetingelser, ved blandt andet at sørge for at sove i et mørkt rum, og dette er der flere gode grunde til.

Giv din hjerne fred ved at sove i et mørkt rum

Om natten har din hjerne nemlig mulighed for at få fred, og få udskilt alle affaldsstofferne, derfor er søvnen også helt afgørende for vores sundhed. Det giver derfor også god mening hvorfor vi skal sørge for at sove nok, men dette er i den seneste tid blevet en udfordring for mange. En af de største synder til dette er at vores søvn er styret af lys. Derfor er det vigtigt inden du skal sove, at du falder i søvn i et helt mørkt rum, og at du ikke kigger på din computer eller din mobil lige inden du skal sove, idet du her bliver eksponeret for lys direkte ind i øjnene. I stedet skal du sørge for at få opsat nogle gode gardiner, i tilfælde af dette er en mangel i dit hjem, kan du på følgende link bestille opsætning af rullegardiner; bestil-gardinbussen.dk

Luk unødvendig støj ude ved at anvende ørepropper

En anden faktorer som kan gøre det utroligt svært at falde i søvn er støj, i storbyer som København, hvor byggerier starter tideligt om morgenen og slutter sent ude på natten, kan det derfor være nødvendigt at være kreativ i forhold til hvordan du bedst får lukket lyde ude. Dette kan du blandt andet gøre ved noget så simpelt som ørepropper.

Continue Reading

Gode råd

Dette skal du vide inden du køber bil

Published

on

Det er måske ved at være tiden til at købe en ny bil, men måske ved du ikke lige helt så meget indenfor køb af bil, samt hvad der er mest praktisk. Du kører måske heller ikke andet end til arbejde og tilbage igen, og synes derfor det er noget bøvl at købe en helt ny bil bare for det. men bare rolig, der findes et hav af muligheder.

Hvad skal du tænke over?

I forhold til tanker og overvejelser af køb af bil, er det vigtigt at tænke over om du vil have en ny bil. Eller en gammel slidt bil som skal laves konstant. Der er også andre muligheder, for du kan nemlig lease en bil. Ved du hvor nemt det er? Det er bare utroligt nemt, du kan give omkring 12.000 kr i mdr. maks., og køre rundt og give den gas i en sprit ny bil, producenten betaler service og lign. Det er ret smart, og så kan du altid få udskiftet bilen. Men det er dog vigtigt du er opmærksom på at bilen maks. Må køre et X antal km i løbet af en måned.

Flexleasing hos Mercedes

Flexleasing går ud på ikke at betale en fuld registreringsafgift men fordele det ud i rater, i den tid du lejer/benytter bilen. Raterne er helt forskellige alt afhængige af afgiften på bilen, og hvilket mærke samt alder bilen er og har. F.eks. ved Mercedes flexleasing

Den laveste sats er på biler der er mere end 3 år gammel, det er dog mest anvendt at lease biler i den dyre ende. Det er fedt med leasing at du har en mindre pengebinding i bilen ved leasing end hvis du selv skal købe bil. Der skal ikke betales ret meget i registreringsafgift kun omkring de 1-2% i hver måned, det er smart ifølge med leasing af bil

Continue Reading

Gode råd

Skal du leje eller købe en bolig?

Published

on

Om man skal købe eller leje sin bolig, kan være en svær beslutning at træffe. For mange er det dog ret ligetil. I sine unge studieår er det ikke hensigtsmæssigt at købe en lejlighed. Man ved ikke om man bliver boende i byen, eller om man skal ud og finde et hus efter endt uddannelse. Derfor lejer de fleste studerende sig ind. Det er dog ikke kun de studerende der lejer lejlighederne i Danmark. Hvis ikke økonomien er til at købe sit eget hus eller lejlighed, så lejer de fleste sig ind i en lejlighed. Ligeledes gør det sig også gældende for personer der ikke har fundet en fast partner eller et job, der tillader at de kan slå sig ned. Og når først man har købt et hus eller en lejlighed, så er man forpligtet til at blive boende indtil det er solgt, hvis altså man ønsker at flytte.
Man burde dog altid gå efter at købe sit eget, hvis man er et sted i livet hvor man er sikker på at man bliver boende Ihvertfald 5-7 år ud i fremtiden. De penge man smider i husleje hos en udlejer, ser man nemlig aldrig igen, og de kunne lige så godt være gået til at betale sit lån i huset. Med mindre at huspriserne falder drastisk, så får du nemlig de penge igen når du sælger.

Hvordan finder du en god lejlighed?

Hvis du leder efter en god lejlighed, har du heldigvis mange muligheder. Det kan i dagens Danmark være utroligt svært at finde en overkommelig lejlighed i de større byer, men hvis man leder grundigt og på de rigtige platforme, så kan man være heldig at finde en god lejlighed. Der findes rigtige mange gode platforme som f.eks. boligportalen.dk, findboliger.dk, lejebolig.dk og mange flere, hvor man kan finde nye lejligheder til leje på daglig basis. Man kan også bruge de sociale medier til at finde lejemålet i de større byer – ja, også i de små, men det er hyppigst mere nyttigt i de større byer, hvor der er rift om de gode lejligheder. Ligesom med så mange andre ting i livet, så er der altid nogen der kender en, som kender en, som udlejer en lejlighed. Sådan fungerer mange ting her i dagens Danmark. Derfor er et godt netværk også en rigtig god mulighed for at finde den rette lejlighed.
det er også vigtigt at man laver et godt lille skriv, med fine billeder til sit social medie opslag. Dette giver udlejeren en god mulighed for at vurdere jer som lejere.

Hvordan er det bedste tidspunkt at finde lejlighed?

Man kan finde lejlighed året rundt. Det er dog nemmest at finde en lejlighed mod slutningen af sommeren, hvor folk som regel ender deres studier, og derfor flytter til andre dele af Danmark. Det er også meget svært at finde en lejlighed i december og januar, da de fleste ikke bruger tid eller energi på at flytte i denne periode. Vi skal et sted hen i februar eller marts før folk igen har overskud til at fraflytte deres lejemål. Det er dog stadigvæk ikke det mest optimale tidspunkt at flytte på, Ihvertfald ikke i de store studiebyer. En tommelfingerregel er, at flytter man til en studie by, så er udbuddet større i sommermånederne – men det er efterspørgslen også, så man skal være hurtig!

Continue Reading

Populært