Connect with us

Gode råd

Har stressen taget over? Kropsterapi kan hjælpe dig

Published

on

Hvis du er stresset, så vil det inden for kort tid sætte sig i din krop. Det vil vise sig på flere forskellige måder. Mavegener, hovedpine, søvnbesvær og kvalme er bare få at de symptomer, som stress kan medføre. Kropsterapi og berøring kan hjælpe dig lang vej ud af stressen. Læs mere her.

Hvornår er man stresset?

Alle mennesker oplever følelsen af stress før eller siden. Stress er en helt naturlig måde for kroppen at reagere på, og hvis ikke kroppen kunne advare dig om, at noget ikke er som det bør være, så ville vi slet ikke være her i dag. Stress kan nemlig spores helt tilbage til dyreriget, hvor kun den stærkeste overlever. Når du oplever stress, så kæmper eller flygter du. Men hvis aldrig kroppen når at fortælle dig, at du skal tage en beslutning, så er det for sent.

I dag taler man om kortvarig versus langvarig stress. Den kortvarige stress er den vi oplever, når vi bliver sat i en kæmp eller flygt-situation. Det kan være når vi skændes med kæresten, når chefen råber ad dig, når du spilder et glas mælk eller når du bare har for mange arbejdsopgaver på arbejdet i en periode.

Det er okay at føle sig stresset, men de symptomer der følger med, må ikke vare ved. Begynder man at opleve symptomer som søvnbesvær, mavepine, kvalme og tankemylder i en længere periode på over 2 til 3 uger, så bør man reagere prompte. Her er der nemlig tale om langvarig stress – og det kan sætte sig i kroppen, og sætte sig fast.

Den stressede krop

Når du er stresset, vil det først og fremmest gå ud over din hjerterytme og dit energiniveau. Det kan være svært at forstå, hvor seriøst og alvorligt det er, når man først sidder i stress-saksen. Men forestil dig et hjerte der pumper derud af, fordi du er stresset op til en enkelt eksamen. Forestil dig så den selv samme pumpen, fortsætte i flere uger ad gangen. Det er ikke sundt for hverken hjerte eller hjerte, og kan i sidste ende være livsfarligt.

Det samme gælder søvnen. Mange af os kan sagtens klare en lang weekend med to fester i streg, hvor der ikke bliver sovet meget mere end 7 timer sammenlagt. Men holder du denne rytme i flere uger af gangen, så vil din krop, dine organer og din hjerne mangle energi og krudt til at fungere optimalt.

Kropsterapi mod stress

En af de mest effektive måder at modarbejde sin stress, er ved at tale om det man føler og oplever. Italesættelsen af psykiske problemer, er stærkt undervurderet. Igen kan det være svært at indse, når man først sidder i stress-saksen. Men samtale med kæreste, venner, mor, far eller arbejdsgiver kan få selv de største sten til at falde fra hjertet.

Næst efter tale kommer krop. Det er vigtigt at arbejde med sin krop, når man er stresset. Her er Body SDS en af de mest effektive metoder, når det kommer til kropsterapi.

Ved Body SDS vil terapeuten typisk arbejde med åndedrættet. Som stresset har man nemlig en farlig tendens til at holde vejret, selv når man trækker vejret. Det kan resultere i manglende iltning af blod, mangel på luft i lunger og værst af alt en brystkasse og et sæt lunger, der aldrig rigtig får lov at udvide sig og puste ordentligt ud.

Denne type kropsbehandling er generelt effektiv til at opnå bedre kontakt med krop – også selvom du er usikker på, hvorfor din krop reagerer som den gør.

Prioritér et eftersyn af dit helbrede

Hvis du er syg med stress eller anden lidelse, psykisk såvel som fysisk, så er det vigtigt ikke at tøve med behandling. Har du ikke de rette midler til at finansiere et langt behandlingsforløb, så undersøg dine muligheder for at låne penge. Dit helbred er værd at prioritere, også når det kommer til penge.

Vi håber at denne lille guide til stressens symptomer har gjort dig klogere på, hvad stress er, og hvordan du kan arbejde med den onde sygdom via kropsterapi og behandling, som giver dig bedre kontakt til din egen krop og åndedræt.

Continue Reading

Gode råd

Gode råd til hvordan du bedst kommer i gang med en renovation

Published

on

Renovationer kan for mange være absolut nødvendigt, når det kommer til at skulle vedligeholde huse eller større bygninger. Men står du som virksomhed eller enkeltperson og skal i gang med en renovation, kan selve opstarten hurtigt virke en anelse uoverskuelig. Der er en lang række af forskellige ting som skal bestilles, og en lang række forskellige personer som skal kontaktes. Derfor er der her samlet en række råd til hvordan du bedst kommer i gang  med en renovation.

Få fat i de nødvendige materialer inden du går i gang

Når det kommer til at skulle i gang med en renovation af dit hus eller din kundes hus, er det vigtigt at du først sørger for at få fat i de nødvendige materialer. Materialerne du skal bruge afhænger af hvad der helt præcist skal laves, og derfor er det de færreste hverken privatpersoner eller virksomheder, som vil have alle tingene liggende. Tag udgangspunkt i at du skal lave eller have lavet en renovation af et hus ydre. Her kan det være en fordel ikke at købe alle materialerne selv, men i stedet at leje nogle af materialerne, såsom stilladset. Du kan finde leje og montering af stillads her, så du selv kan spare penge, uanset om du vil leje som privatperson eller som virksomhed.

Tag kontakt til fagfolk som kan bidrage

Ønsker du som privatperson eller virksomhed at komme i gang med en renovation, kan det også være en rigtig god ide at tage kontakt til fagpersoner, som kan bidrage og konsultere med viden du måske ikke selv har til rådighed. Dette er for privatpersoner ofte informationer som kan findes på nettet, men for større renoveringsvirksomheder kan det til tider være nødvendigt at hyre en decideret konsulent for at sikre at alt ved renovationen går som planlagt.

 

Continue Reading

Gode råd

Sådan hjælper du dig selv, når tingene bliver svære

Published

on

Der kan være mange grunde til, at du går og føler, at tingene er svære. Der kan ligge både større og mindre årsager bag. I hvert fald er det aldrig nogen rar følelse, og det kan være rigtig svært at slippe ud af igen. Hvis du går og føler, at noget tynger dig og dit humør, kan du her få nogle råd til, hvad du kan gøre ved det.

Skriv alle dine tanker ned

Hvad der er bedst at gøre, afhænger naturligvis rigtig meget af årsagerne til dit humør og dine tanker. I nogle situationer og for nogle mennesker kan det hjælpe rigtig meget at skrive sine tanker ned. Det kan sjældent løse selve problemet, men det kan gøre, at du får lettet dit hjerte og dit hoved.

Hvis tankerne hober sig op inde i dit hoved, kan det være rigtig rart at få dem ud af kroppen ved at skrive dem ned. Det er nemlig ikke sikkert, at du har nogen i nærheden, som du har lyst til at fortælle alt det til. Det kan også nogle gange hjælpe til at give dig en bedre idé om, hvad du faktisk føler indeni. Det er nemlig ikke altid til lige at finde ud af med det samme.

Du kan skrive dine tanker ned i en dagbog, på din computer eller måske på din mobil. Det vigtigste er, at du får dem ud.

Spørg efter hjælp

Det gælder stort set ligegyldigt hvilke slags problemer eller tanker, du brænder inde med. Det hjælper altid at få hjælp og snakke med en anden om det. Det er langt fra altid, at du selv kan finde en løsning. Ofte skal der hjælp til fra en anden. Om det så er fra din veninde, mor, skolelærer eller psykolog.

Hvis du går og har det skidt, skal du fortælle dig selv, at det altid er okay at spørge efter hjælp. Hvis ikke du er meget for at snakke med en, du kender, kan du altid søge imod en professionel. En psykolog kan hjælpe med alt fra følelsen af dårligt selvværd til tankerne der kommer ved at leve i en familie med alkoholmisbrug. Der er intet problem, der er for stort eller for småt.

Det kan også være, at du selv lever med et alkoholmisbrug og kan gå direkte til et behandlingscenter. I hvert fald kan det aldrig gøre noget værre at søge hjælp. Tværtimod vil det i langt de fleste situationer gøre alting bedre.

Brug tid med mennesker du holder af

Når tingene føles svære, er det altid vigtigt at bruge så meget tid som muligt med folk, du holder af. Hvis du er sammen med mennesker, der kan få dig til at smile, grine eller blot glemme dine tanker for en kort stund, vil det være rigtig rart.

Hvis du altid går alene med alle dine tanker, kan de tit komme til at føles langt værre, end de måske er.

Continue Reading

Gode råd

Skal du eje eller leje?

Published

on

Der er mange faktorer der spiller ind, når man skal beslutte, om det er bedst at eje eller leje. Det gælder både for bolig og bil. Enhver familie har forskellige forudsætninger alt efter økonomi og geografi.

Boligkøb og praktik

For en husejer kan det for eksempel være smart at være lidt handy, så man selv kan male gavlen og rense tagrenden. Du skal selvfølgelig også gerne kunne styre en plæneklipper. Det kan nemlig blive rigtig dyrt, hvis man skal betale sig fra alt det praktiske i forbindelse med vedligeholdelse både inde og ude 

Når det derimod kommer til bilkøb, er det ikke helt de samme overvejelser der optræder. Kan du selv skifte olie og håndtere startkabler, er det selvfølgelig et plus. Derudover skal der en professionel mekaniker til det meste.

Bilkøb og klima

I disse klima-tider forsøger mange borgere at gøre en personlig indsats for at skåne miljøet. Der er ingen tvivl om, at bilerne er de helt store syndere, når det kommer til forurening.

Derfor opstår der stadig nye muligheder for samkørsel, delebiler og meget mere. Det er en smart og social måde at hjælpe klimaet på.

Leasing af bil

Leasing er også en utrolig populær måde at have bil på. Ved at lease sparer du en masse penge hver måned afhængig af, hvilken bil du vælger. Nu er der også kommet et stort udvalg af el-biler på markedet. Dem kan man også lease.

Særligt i landets større byer er parkering svært og dyrt. Det kan derfor være smart kun at lease en bil i den periode, hvor du har mest brug for det.

Det afhænger selvsagt af, hvordan du bor. Bor man ude på landet kan en bil være altafgørende for at få hverdagen til at køre rundt.

Continue Reading

Populært