Connect with us

Iværksætter

4 gode råd til dig, der vil være selvstændig

Published

on

Som selvstændig består dit arbejde af noget, du er passioneret omkring og tjener penge på. Det kræver, at du har gåpåmod og er viljestærk. Her får du 4 gode råd til, hvordan du får succes som iværksætter.

Når du starter selvstændig virksomhed, er det ofte for at arbejde med noget, du er passioneret omkring, men som samtidig har et kommercielt islæt, så du kan gøre det til en levevej. Det kræver, at du er målrettet og arbejder hårdt, men også at du har styr på de juridiske aspekter af dét at drive en virksomhed eller et selskab.

Herunder får du 4 råd, som du kan følge, hvis du vil have de bedste forudsætninger for at få succes, når du starter som selvstændig.

#1: Sådan opretter du din virksomhed

Det første, du skal overveje, er, hvilken virksomhedstype du vil starte. Generelt er der 5 muligheder, du kan vælge mellem – personligt ejet mindre virksomhed, enkeltmandsvirksomhed, interessentselskab, anpartsselskab eller aktieselskab.

Der er fordele og ulemper ved alle de valgmuligheder, du har, så derfor gælder det om at vælge den virksomhedsform, der giver bedst mening i din situation. Alle kapitalselskaber skal registreres gennem Virk.dk, der er Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Stiftelsesdokument

Når du skal registrere et selskab, skal du bruge et stiftelsesdokument, der oplyser, hvornår selskabet er stiftet, hvem ejerne er, samt hvilken ejerandel de enkelte ejere hver især har. Stifter du en personligt ejet mindre virksomhed eller en enkeltmandsvirksomhed, er der ikke noget krav om, at du skal indsende et stiftelsesdokument.

Vedtægter

Herudover skal der udarbejdes og indsendes et dokument, der beskriver virksomhedens vedtægter. Dokumentet skal indeholde de regler, der gælder for virksomheden, herunder virksomhedens formål og navn, samt hvem der indgår i ledelsen.

Selskabskapital

Når du stifter et anparts- eller aktieselskab, skal kapitalen bekræftes af en revisor, advokat eller en juridiske tjeneste på nettet. Afhængigt af, hvilken selskabsform du har valgt, er der et krav til kapitalindskuddet i virksomheden. Har du stiftet en personligt ejet mindre virksomhed, en enkeltmandsvirksomhed eller et interessentselskab, er der ikke noget krav til startkapital.

#2: Undgå konflikter med en ejeraftale

Er der flere ejere i virksomheden, er det en god idé at oprette en ejeraftale i forbindelse med stiftelsen. Hvis virksomheden har potentiale, får succes og vokser, er det vigtigt, at I på forhånd har taget stilling til juridiske spørgsmål.

I en ejeraftale definerer i ejerskabets fordeling, hvis selskabet skal sælges, eller en ejer ønsker at sælge sine anparter. Der er ikke regler for, hvad en ejeraftale skal indeholde, hvorfor det er en god idé at alliere sig med en advokat, der har speciale i ejeraftaler, så I er sikre på, at den indeholder al nødvendig information.

Læs mere om ejeraftaler hos NEMADVOKAT, hvor du samtidig kan få hjælp til at oprette en ejeraftale online.

#3: Er der behov for en direktørkontrakt?

I visse tilfælde kan det være et lovmæssigt krav, at der bliver udarbejdet en direktørkontrakt. Er direktøren af selskabet samtidig medejer, er det lovpligtigt, at der er en direktørkontrakt.

Denne bestemmer forholdet mellem selve selskabet og direktøren af selskabet. Direktørkontrakten indeholder flere punkter, end hvis der er tale om en almindelig ansættelseskontrakt.

#4: Lav en forretningsplan

Hvis du ønsker at drive en succesfuld virksomhed, er det fornuftigt at udarbejde en forretningsplan, hvori du beskriver mål og delmål for virksomheden. Det er med til at udstikke retningslinjer for, hvordan virksomheden skaber vækst, og hvad succeskriteriet for væksten er.

Det kan være vanskeligt at udarbejde en forretningsplan, før man har stiftet virksomheden, men i mange tilfælde vil det være en god idé, da det skaber et godt udgangspunkt for, hvor virksomheden skal hen. I takt med at forretningen vokser, kan målene op- eller nedjusteres, så de er realistiske i forhold til virksomhedens økonomiske situation.

Continue Reading

Iværksætter

Professionel hjemmeside på en nem måde

Published

on

Det er fedt at se en virksomheds professionelle hjemmeside, der bare springer i øjnene på dig, når du kommer ind på virksomhedens hjemmeside. Du ved bare med det samme, at de har styr på tingene og du finder hurtigt rundt på hjemmesiden.

Men hvordan får du din egen hjemmeside til, at se så flot og professionel ud, uden at skulle fumle med kodning og alt muligt?

Du kan lave en WordPress hjemmeside!

Det er utroligt nemt for dig, at bruge en wordpress hjemmeside. Alt er nærmest stillet op for dig på forhånd. Du kan let skifte farver, temaer, opsætte menuer, skrive tekster og sætte billeder ind på din hjemmeside helt selv.

En wordpress hjemmeside er oplagt for dig som er iværksætter.

Du kan nemt skabe en professionel hjemmeside med WordPress.

Du har mulighed for, at du sikkert og hurtigt kan få din hjemmeside opstillet for dig, klar til brug på dit eget domæne.

Du kan også let oprette en hjemmeside på et wordpress domæne helt uden omkostninger, hvor din hjemmeside f.eks. vil komme til at hedde “ditdomænenavn.wordpress.com”.

Hvis du har du styr på det med opstilling af hjemmesider, kan du nemt og enkelt oprette en wordpress hjemmeside på dit eget købte domæne på egen hånd.

Du behøver ikke at kunne kode!

Noget af det bedste ved at lave en hjemmeside med wordpress er, at du hverken behøver at kunne kode eller være den vilde designer for at skabe dig en hjemmeside der både er flot og ser professionel ud.

Det hele er nemlig stillet op for dig på så en overskuelig måde, at du let kan finde rundt i de forskellige elementer du vil have på din hjemmeside.

35% af de hjemmesider du finder på nettet er lavet i wordpress. De bruges af alt fra små bloggere til store professionelle virksomheder.

Continue Reading

Iværksætter

Gør din iværksætter drøm til virkelighed

Published

on

Har du fundet et hul i markedet og fået idéen på plads, men mangler lige det sidste skub til at realisere det? Der er en del ting man skal huske på når man tager skridtet ud i iværksætterverdenen, og vi samler her nogle af de ting der er væsentlige til starten af processen.  

Virksomhed eller selskab

Det første du skal gøre, er at tage stilling til om du ønsker at oprette en virksomhed eller et selskab.

Hvis du vælger at oprette en virksomhed, kan du gøre det i form af en enkeltmandsvirksomhed (EVS) eller et interessentskab (I/S). Her hæfter du selv for alle virksomhedens forpligtelser og du betaler intet gebyr for oprettelsen.

Disse to selskabstyper er en god måde at starte op som iværksætter eller selvstændig på.

Ønsker du derimod at oprette et selskab, har du begrænset hæftelse, hvor du hæfter for det beløb du ligger i selskabet. Dette kan dette gøres i form af et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S). Ved disse selskabstyper, sættes der langt højere og skrappere krav ved et aktieselskab end et anpartsselskab. Anpartsselskabet er det mest populære at stifte i Danmark. Her er ejerne bedre sikret rent økonomisk end ved enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber, og det kræver samtidig langt mindre i indskud end hos et aktieselskab.

Når du har fundet ud af hvilken selskabstype du vil oprette, kan du få en advokat til at hjælpe dig med processen. Klik her for at se mulighederne for stiftelse af dit selskab eller virksomhed til en fast pris.  

Tilegn dig de nødvendige egenskaber

Det kan skræmme mange at de ikke har forstand på markedsføring, kundeservice, medarbejdere, kodning eller de tilhørende systemer når de skal til at komme i gang. Der er naturligvis ikke råd til at ansætte en masse til at klare disse opgaver i starten, så det er en fordel, hvis man kan klare opgaverne i begyndelsen af processen. Det handler om at lave sine undersøgelser.

Benyt outsourcing

Dog er det ikke realistisk at man kan påtage sig alle opgaver i virksomheden, når den først er oppe og køre. Opgaver lige fra regnskaber og online markedsføring, kan blive klaret bedre og mere effektivt ved at lave et samarbejde med bureauer, bogholdere og konsulenter eller lignende.

Bl.a. har peoplenet.dk specialister indenfor Office 365 og SharePoint, som er ideelt at have styr på fra begyndelsen af din virksomhed. På denne måde kan du lære hvordan du benytter alle egenskaberne i systemerne.

Du skal som iværksætter kende dine begrænsninger og outsource det der vil tage for meget af din tid og fokus væk det der betyder noget i din virksomhed, og det kan skabe stor værdi for din virksomhed i sidste ende.

Ansættelser

Når du skal til at ansætte dine første medarbejdere, er det vigtigt at du prioterer dine ressourcer, så du dermed får ansat lige præcis dem der bærer på kompetencer du ikke selv har, og som vil være med til at drage værdi for din nye virksomhed. Det er derfor væsentligt at bruge lidt tid på at ansætte de helt rigtige mennesker, som passer godt ind både fagligt og personligt. De skal brænde for virksomheden og som deler dit gå-på-mod på at få virksomheden til at vokse.

Vær heller ikke bange for at vælge nogle der har en helt anden personlighedstype end dig. Selvfølgelig til en vis grænse. Det kan være en fordel at få forskellige syn på en problemstilling og du kan netop drage meget nytte af disse forskelligheder.

Continue Reading

Iværksætter

Sådan bliver du klogere på online markedsføring

Published

on

Der er mange ting at skulle tage stilling til, når man arbejder som virksomhedsleder eller ejer. Måske har man generelt mange ting i kalenderen, der skal klares, eller måske har man mange møder rundt omkring i landet, man skal ud til. Derudover skal man også altid sikre, at ens medarbejder har det godt, og at de trives i jobbet, mens det også er vigtigt, at alle systemer og fremgangsmåder i virksomheden fungerer, som de skal. Når man har en virksomhed, er der mange ting, man kan blive klogere på, og døjer du med at blive klogere på online markedsføring, så er du stensikkert ikke den eneste. Online markedsføring er en god ting at sætte sig ind i, da man via nettet kan sikre sig flere kunder. Lyder det interessant for dig, kan du herunder få gode råd til, hvordan du bliver klogere på online markedsføring.

Jo mere du ved om området, jo bedre kan du implementere det i din virksomhed

Har du ingen idé om, hvad online markedsføring er, hvad det indebærer, eller hvordan du kan implementere det i din virksomhed, så kan det være en rigtig god idé at sætte sig ned for at blive klogere på det. Tag eventuelt en time eller to ud af din kalender for at fordybe dig i emnet. Jo mere du ved om området, jo bedre kan du også implementere det i din virksomhed og få gavn af det. Har du travlt, kan du eventuelt blive klogere på din smartphone, mens du også kan bruge din computer, hvis du har mere tid. Klik ind på dette link om online markedsføring for at blive meget klogere på, hvordan du kan finde ud af, hvad online markedsføring er, og hvad det kan give din virksomhed.

Brug din smartphone til mange ting

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kan fordybe dig i ting via din smartphone, så kan det være en god idé at prøve dig frem. Som virksomhedsejer kan det være en fordel at ide, hvordan man bruger sin smartphone smart, da man typisk ikke har mange timer til at sidde med sin computer. Du kan nemlig bruge din smartphone til mange ting, og det er derfor også næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan gøre og finde på nettet. Har du bug for hjælp til online markedsføring, kan du klikke ind via ovenstående link for at blive klogere på netop det, mens du også kan bruge din smartphone til at blive klogere på eksempelvis din have, hvis du eksempelvis står og skal anlægge rullegræs

Online markedsføring kan betyde flere kunder

Vælger du at fordybe dig i online markedsføring, kan det betyde, at der kommer flere kunder til virksomheden. Det er altså kun en fordel at bruge tid på at sætte sig ind i området, da det især er på nettet, man kan nå ud til mange. Jo flere kunder du har, jo mere arbejde får du også i din virksomhed, og så stiger væksten.

Continue Reading

Populært